۱۳۹۲ فروردین ۲۶, دوشنبه

به یاد دو بزرگمرد عرصه روشنگری







بیست و چهارم فروردین چهارمین سالروز درگذشت خردمند بزرگ و گرامی زنده یاد رضا فاضلی بود.
مردی که پس از وقوع قادسیه دوم در ایران همه تلاش خود را نه صرفا در راه مبارزه با رژیم اسلامی بلکه صرف مبارزه با ایدئولوژی بیابانی این رژیم کرد و هیچگاه هم از پرداخت هزینه در این راه نترسید کما اینکه اجرا کنندگان اسلام ناب محمدی به قصد جانش در محل کارش در لندن بمب گذاشتند ولی به جای خودش فرزندش بیژن در آنجا بود و فرزندش را در این راه از دست داد و بر خلاف بسیارانی دیگر نگفت که به عقاید مردم باید احترام گذاشت تا به مانند آنها بخواهد در لوای اینگونه سخنان پوچ و بی ارزش ترس و منفعت طلبی خود را پنهان کند.
 همیشه سخن خود را گفت و با کسی هم رو در واسی نداشت و به مانند بسیارانی دیگر دچار کیش شخصیت هم نشده بود.
فسیل های سیاسی از هر حزب و گروه و دسته هیچگاه با او میانه خوبی نداشتند چون بدون کوچکترین ملاحظه ای همیشه حقیقت را درباره هر شخص زنده و مرده و حزب و گروهی می گفت و اصلا نگران این نبود که آیا فلان فسیل سیاسی از سخنش ناراحت می شود یا نه چون همیشه می گفت من برای نسلی سخن می گویم که بتواند این چیزها را به فرزندان خود یاد بدهد تا شاید با گذر زمان و جابجایی نسلها جامعه ایران به مرور بتواند یک رنسانس فکری را برای نخستین بار در خاورمیانه بیافریند.

بد ندیدم دراینجا چند بخش از سخنان این مرد بزرگ را به صورت صوتی قرار دهم تا یادآوری دوباره ای باشد از یک انسان بزرگ و از جان گذشته در راه میهن :



آخوند خوب آخوند مرده است

برای دانلود برنامه های یک سال پایانی زنده یاد چه به صورت صوتی چه به صورت تصویری به اینجا و همینطور برای دانلود فایلهای صوتی کم حجم از سخنان این مرد بزرگ که به صورت موضوعی دسته بندی به اینجا مراجعه کنید.







بیست و هفتم فروردین ماه نیز سومین سالروز درگذشت یکی از بزرگان فرهنگ و ادب ایران زمین یعنی دکتر شجاع الدین شفا است. مردی که بیش از شش دهه از زندگی خود را در راه فرهنگ ایران و شناساندن فرهنگ ملی ایران به جهانیان و همینطور آشنا کردن جامعه ایران با بزرگان فرهنگ و ادب دنیا گذاشت و حتی تا واپسین ساعات زندگی در آپارتمان کوچک خود در پاریس هنوز قلم در دست داشت و مشغول به پایان رساندن واپسین پژوهش خود بود.
آنگونه که آقای هوشنگ معین زاده به نقل از خود این مرد بزرگ گفته می توان کارنامه او را به سه بخش تقسیم کرد:
نخست دورانی که او آثار سرشناس ادبیات جهان را به زبان پارسی ترجمه کرد و در واقع جامعه ایران را با این آثار آشنا کرد و بی گمان سرشناس ترین ترجمه او هم کمدی الهی اثر دانته است و می توان از دیوان شرقی گوته و اشعار ویکتور هوگو هم نام برد.
دوره دوم ورود این مرد بزرگ به دربار پادشاه درگذشته ایران محمدرضا شاه پهلوی است که در واقع دوره تازه ای را در حکومت پهلوی به دنبال دارد و آن روح ناسیونالیستی که با تبعید رضا شاه بزرگ بسیار کمرنگ شده بود دوباره به دستگاه حکومتی بازگشت و به جایی رسید که به پیشنهاد دکتر شفا جشنهای با شکوه و افتخار آمیز 2500 ساله برگزار شد و آنجا جایی بود که فرهنگ ایران دوباره در دنیا درخشید.
دوره سوم فعالیت های دکتر شفا در دوران پس از قادسیه دوم است که این مرد بزرگ دوباره دست به قلم می برد و نه تنها به مبارزه با رژیم بلکه به مبارزه با ایدئولوژی حاکم می پردازد و کتابهای بی نظیر و بسیار تاثیرگزاری به رشته تحریر درمی آورد و حتی تاثیر کتاب تولدی دیگر او در درون ایران به حدی بود که در درون کشور که اگر این کتاب را در دست کسی می دیدند مجازات سختی در انتظارش بود بر علیهش کتابی دیگر منتشر شد.
من از هر کتاب او که خواندم تنها آموختم . تولدی دیگر - جنایت و مکافات - پس از 1400 سال - در پیکار اهریمن - توضیح المسائل (از کلینی تا خمینی) و... از واژه واژه هرکدام آموختم.
بی گمان کم هستند افرادی که وزارت فرهنگ کشوری مانند فرانسه برای آنان مراسم یادبود برگزار کند و یکی از آنها دکتر شجاع الدین شفا بود که وزیر وقت فرهنگ فرانسه او را سفیر فرهنگ ایران معرفی می کند.




از سایت تولدی دیگر که متعلق به زنده یاد دکتر شفا است نیز بد نیست دوستان دیدن کنند.



یاد این دو بزرگمرد و همه بزرگان عرصه روشنگری در طول این 1400 سال گرامی و راهشان پر رهرو باد.

پیروز باشید . پاینده ایران و ایرانی. به امید ایرانی یکپارچه ، آباد و آزاد و به امید آگاهی ایرانی

بیست و ششم فروردین 2572

۷ نظر:

  1. درود به کاوه گرامی
    کاوه جـان تـو و شنـاخت عزیز دیروز و امروز ترکوندید ها... انگار ژانویه و عید پاک ِ این فرنگی ها رو بندازند کنار هم ؛)

    نوشته بسیار زیبایی بـود.. برات گـفته بودم که مـن رضا فاضلی عزیز رو از نزدیک دیده بودم؟! تازه پسرش کـشته شده بود
    روحش شاد و یادش گرامی.. بسیار انسان شریف و نازنینی بـود
    پاینده باشی کاوه جان

    پاسخحذف
  2. درود ترنم جان

    سپاس از لطف بیکرانت.

    نه دوست عزیز نگفته بودی که اون مرد بزرگ رو دیدی و نخستین باره که شنیدم ازت و بسیار شادمانم که این افتخارو داشتی.

    یاد هر دو عزیز گرامی.

    پاینده ایران و ایرانی

    پاسخحذف
  3. با درود.کاوه جان سخنان رضا فاضلی نقش پر رنگی‌ در آگاهی‌ رساندن به جامعه داشته و همچنان دارد. ایشان به درستی‌ گفته اند که آخوند خوب ،آخوند مرده است ، در ابتدا من کمی‌ شک داشتم به این جمله ولی‌ کم کم متوجه شدم که رضا فاضلی درست گفته است . در مورد دکتر شفا باید بگویم که کتاب پس از ۱۴۰۰ سال ایشان را تاکنون ۲بار خوانده‌ام و مطلب بسیار مهمی‌ از آن فرا گرفته‌ام در واقع اگر از من بپرسند ۱۰کتاب مفید رو نام ببر، بی‌شک ۱کی‌ از آنها همین کتاب پس از ۱۴۰۰سال است. درود بر تمام زنان و مردانی که در راه مبارزه با خرافات قدم بر می‌دارند بی‌شک زحمات این افراد در آینده بیشتر نمایان خواهد شد.

    پاینده ایران و ایرانی‌

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. درود بر دوست عزیزم بورزوم گرامی

      بوروزم جان سپاس بابت تجربه شخصی که از گوش دادن و خواندن سخنان و نوشته های این دو شخصیت بزرگ گفتی.
      بی گمان یاد این دو در اندیشه همه خردورزان ایرانی همیشه خواهد بود.

      پیروز باشی. پاینده ایران و ایرانی

      حذف
    2. درود به دوستان بسیار گرامی بورزوم وکاوه

      مدتی هست از هردو شما بی خبرم.. کجایید بابا؛ در انتظار پست تازه ار هردوتون هستـم و براتون آرزوی تندرستی و شادی دارم در این وانفسای زندگی...

      بـورزوم جـان؛ دکـتر شفا چـندین کتاب دیگر هم دارند که گمانم شما با اونها هم آشنا هستی.. یکی از این کـتابها که در کنار همین کـتاب ِ "پس از 1400 سال" بسیار خـواندگی و مستند هست؛ کـتاب ِ "تـولدی دیگر" میباشد که الان در اینترنت هم میشه پیدا و داونلود کرد.

      سـوای این دو عزیز پیشنهاد میدم نـوشته های دکتر مسعود انصاری هم خوانده بـشند بخصوص کتـاب ِ "بازشناسی قرآن" !

      هرچند گمان میکنم هردو شما با این کتابها آشنایی دارید.
      پاینده باشید

      حذف
    3. درود ترنم جان

      من خوبم و همچنان مشغول.

      ترنم عزیز پیش از این هم 1 بار به یکی از دوستان گفتم نوشتن نیازمند جرقه ایه که تو ذهن انسان درباره 1 موضوع بخوره و گاهی ممکنه این جرقه مدتها نخوره و گاهی هم در زمانهای کوتاه بخوره.

      سپاسگزارم از اینکه به یادم هستی ترنم نانزنین

      پاینده ایران و ایرانی

      حذف
    4. کاوه جان درود

      کاملن درست هست... برات آرزوی تندرستی و پیروزی و شادی دارم دوست من

      پاینده باشی

      حذف

پیش از کامنت گذاشتن به نکات زیر توجه کنید :

1 - برای خود یک نام برگزینید و به گونه ناشناس کامنت نگذارید.
2 - داوری شما درباره من برای من ارزشی ندارد. پس آن را پیش خود نگه دارید.
3 - دشنام و اتهام بی سند به من و سایر نظر دهندگان ممنوع است.
4 - کامنت زیر هر پست باید در ارتباط با موضوع آن پست باشد.
در صورت رعایت نکردن هر یک از نکات بالا کامنت شما حذف خواهد شد.

پیروز باشید. پاینده ایران