۱۳۹۰ آذر ۳۰, چهارشنبه

یلدا - یادآور زایش میترا در افسانه های کهن ایران زمین







واپسین شب پاییز یادآور یکی از جشن های ملی و ماندگار ایران زمین است که حتی ستم مهاجمین به سرزمینمان به ویژه تازیان نیز نتوانسته این جشن را نابود کند.
ایرانیان در دوران باستان بر طبق افسانه هایی که سینه به سینه و نسل به نسل به آنها رسیده بود بر این باور بودند که یلدا یادآور زایش میترا است و این شب را جشن می گرفتند.
نفوذ کیش مهرپرستی در اروپای آن دوران سبب گسترش این جشن شد و زمانی که مسیحیت اروپا را فراگرفت این افسانه برای مسیحیان تبدیل به زایش مسیح شد و این زایش دقیقا به همان شکل زایش میترا است.
واژه یلدا واژه ای سریانی به معنای زایش است و چون این جشن ارتباط تنگاتنگی با زایش دارد چنین نامی روی آن گذاشته شده.
این چند جشن ملی باقی مانده در ایران زمین یادآور مبارزات فرهنگی نیاکان ما با مهاجمان به سرزمینمان است و ما اگر برای ایران و فرهنگ ایران ارزشی قائل هستیم وظیفه داریم که از این جشنها نگاهداری کنیم.
فرهنگ ایران با وجود همه آلودگی هایی که پس از یورش تازیان به آن وارد شد هنوز ماهیت ملی دارد و هنوز جشن ها و سنت های ملی در ایران زمین دارای ارزش بسیار هستند.
بسیاری آمدند و خیال کردند می توانند فرهنگ ایران را نابود کنند. از اسکندر تا تازیان و مغول ها و جماعت مفتخوار عمامه به سر اما ایرانی حتی به قیمت جانش نگذاشت که فرهنگش نابود شود.
امشب شبی است که در کنار میهمانی و جشن باید یادی هم از بزرگان فرهنگ پارسی یعنی فردوسی بزرگ و حافظ گرانمایه کرد و با خواندن شاهنامه و دیوان حافظ جشن و شب نشینی یلدا را زیباتر کنیم.

پیروز باشید. پاینده ایران و ایرانی. به امید ایرانی آزاد و آباد و به امید آگاهی ایرانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

پیش از کامنت گذاشتن به نکات زیر توجه کنید :

1 - برای خود یک نام برگزینید و به گونه ناشناس کامنت نگذارید.
2 - داوری شما درباره من برای من ارزشی ندارد. پس آن را پیش خود نگه دارید.
3 - دشنام و اتهام بی سند به من و سایر نظر دهندگان ممنوع است.
4 - کامنت زیر هر پست باید در ارتباط با موضوع آن پست باشد.
در صورت رعایت نکردن هر یک از نکات بالا کامنت شما حذف خواهد شد.

پیروز باشید. پاینده ایران