۱۳۹۱ تیر ۱, پنجشنبه

آقای حسن شریعتمداری ملی گرایی شما و امثال شما عقیم است


میهمانان برنامه افق چهارشنبه شب برابر با 31 خرداد ماه شاهزاده رضا پهلوی و آقای حسن شریعتمداری فرزند آخوند حسن شریعتمداری و از جمهوریخواهان سرشناس ایرانی بودند.
به بخش های مختلف سخنان گفته شده در این برنامه چه از سوی شاهزاده و به ویژه از سوی حسن شریعتمداری نقدهایی وارد است اما مهمترین بخش از دیدگاه های ایشان که وظیفه ملی هر میهن پرستی است آن را نقد کند و در برابرشان واکنش نشان دهد سخنان ایشان در باب هویت ملی و تازش به گرایش ایرانیان به تاریخ ملی و درخشان خود در پیش از اسلام بود که ایشان از آن به عنوان باستانگرایی یاد کردند.
تاریخ معاصر ایران به خوبی نشان می دهد که چپ ها و اسلامیون دشمنی دیرینه ای با هویت ملی ایران و تاریخ کهن ایران زمین داشته اند. از همان زمانی که با به قدرت رسیدن رضا شاه بزرگ هزاره فردوسی برگزار شد و تخت جمشید و پاسارگاد و سایر بناهای باستانی و ملی ایران زمین مرمت شد تا پایان دوره پهلوی و پادشاهی محمدرضا شاه می توان گفت تقریبا همه مخالفین حکومت پهلوی حتی کسانی که خود را به اصطلاح ملی می دانستند با هویت ملی ایران گرفتاری داشتند و یا در بهترین و خوشبینانه ترین حالت به آن توجهی نداشتند و اصلا برایشان مهم نبوده.
با به قدرت رسیدن جمهوی پربرکت بدست همان مخالفین و دشمنی دیرینه ای که اسلامیون با هویت ملی ایران داشتند تلاش شد که هرچه بیشتر از هویت ملی فاصله گرفته شود و ایران به عنوان یک کشور با هویت اسلامی معرفی شود که جامعه ایران به خوبی در برابر آن ایستاد و هر روز بیش از دیروز به سمت شناخت و احترام به بزرگان تاریخ کهن خویش پیش رفت و در اینجاست که هم این جمهوری پربرکت احساس خطر می کند و با بودجه بی حسابی که در اختیار ندارد و همینطور مزدورانی که متاسفانه همیشه در میان ایرانیان بوده اند تلاش می کند که با این گرایش به هویت ملی (یا به قول آقای شریعتمداری باستانگرایی) مقابله کند و از آن سو بسیاری از کسانی هم که خود را مخالف این جمهوری پربرکت می دانند با هر مرام و عقیده ای مرتب در نفی و مقابله با آن می نویسند و سخن می گویند.
امثال آقای شریعتمداری ملی گرایی مد نظرشان بسیار سطحی است و به گفته خودشان تنها در حد دفاع از منافع ملی در صحنه سیاسی خلاصه می شود و هویت ملی در آن جایی ندارد و با برچسب باستانگرایی با آن نیز مقابله می شود. اینگونه ملی گرایی و ناسیونالیسم که هیچ ریشه ای در تاریخ و هویت ملی ندارد ملی گرایی عقیم و بسیار ناقص است.
در دنیایی که حتی بسیاری از کشورها تلاش می کنند با جعلیات برای خودشان تاریخ و هویت بسازند در سرزمینی مانند ایران که چند هزار سال قدمت تاریخی دارد و صاحب یک هویت ملی بسیار کم نظیر است کسانی پیدا می شوند گرایش و علاقه به هویت ملی را محکوم می کنند.
جامعه ای که هویت ملی نداشته باشد دیر یا زود به پوچی و بن بست خواهد رسید. همان کشورهای غربی که امثال آقای شریعتمداری در آن زندگی می کنند از رنسانس بدین سو همه بخش بزرگی از تلاششان این بوده که تاریخ ملی خود را داشته باشند.
سرزمینی مانند ایران بدون توجه به تاریخ ملی و هویت ملی خود هیچگاه به مدرنیته نخواهد رسید و چه تلخ است که توده جامعه ایران این درک را دارند ولی کسانی خود را صاحب نظر می دانند هنوز از درک آن عاجزند. شاید منافعشان در خطر می افتد.

پیروز باشید. پاینده ایران و ایرانی. به امید ایرانی آباد و آزاد

1 تیر 2571

۱ نظر:

  1. کاوه جان عقیم از آن این رضا نا پهلوی بود که طبق معمول مانند خیار آنجا نشسته بود و نتوانست ذرّه ئی از سخنان شما را به پسر آیات الشیاطین بزند، میدانی چرا؟ کتاب زنده یاد شفا را بخوان تا ببینی‌ که این آدم تا چه اندازه با تاریخ ایران بدور است

    پاسخحذف

پیش از کامنت گذاشتن به نکات زیر توجه کنید :

1 - برای خود یک نام برگزینید و به گونه ناشناس کامنت نگذارید.
2 - داوری شما درباره من برای من ارزشی ندارد. پس آن را پیش خود نگه دارید.
3 - دشنام و اتهام بی سند به من و سایر نظر دهندگان ممنوع است.
4 - کامنت زیر هر پست باید در ارتباط با موضوع آن پست باشد.
در صورت رعایت نکردن هر یک از نکات بالا کامنت شما حذف خواهد شد.

پیروز باشید. پاینده ایران