۱۳۹۱ تیر ۲, جمعه

شاهزاده گرامی روی هر موضوعی نباید انعطاف به خرج داد


انعطاف پذیری یکی از ویژگی هایی است که هر سیاستمداری باید داشته باشد تا بتواند به بیشترین درصد ممکن از اهداف خود برسد و بزرگترین سیاستمداران دنیا نیز گاهی مجبور می شوند بر سر موضوعاتی انعطاف به خرج دهند و کمی از خواسته هایشان کم کنند تا به اهداف اصلی خود برسند.
در میان ایرانیان امروز شاهزاده رضا پهلوی به خوبی این انعطاف پذیری را در جهت همبستگی مخالفین جمهوری اسلامی به خرج داده و می دهد و این کار بسیار شایسته تقدیر است و ای کاش سایرین هم کمی به جای تعصب روی ایدئولوژی و یا روی سیاسیون مرده زنده انعطاف پذیری را می آموختند.
با همه اینها هیچ سیاستمدار میهن پرستی روی برخی اصول نباید انعطاف به خرج دهد. در جامعه ایران با شرایط فعلی می توان به اصولی مانند تمامیت ارضی ایران - احترام به هویت ملی - احترام به رای مردم - جدا شدن نهاد دین از نهادهای حکومتی و چند موضوع دیگر اشاره کرد.
انتقاد من به شاهزاده رضا پهلوی از آنجایی آغاز شد که ایشان از فاجعه ای به نام فدرالیسم برای آینده ایران دفاع کردند تا بلکه گروه ها و احزاب محلی به ویژه احزاب کرد که در میان اقوام ایرانی تا حدی پایگاه دارند به صف این همبستگی ملی بپیوندند که البته ایشان پس از مدتی متوجه اشتباه خود در این زمینه شدند و دیگر نامی از فدرالیسم برای ایران بر زبان نیاوردند و به جای آن از عدم تمرکز سخن گفتند.
اما چهارشنبه شب برابر با 31 خرداد شاهزاده در برنامه افق صدای آمریکا بحثی داشتند با حسن شریعتمداری درباره سکولاریسم که البته بحث از سوی آقای شریعتمداری به جاهای دیگری کشیده شد و ایشان نتوانستند بحث را در چهارچوب مشخص آن نگاه دارند و پیرامون موضوعات گوناگونی سخن گفتند از جمله ناسیونالیسم و گرایش به هویت ملی و دفاع از تمامیت ارضی کشور و عشق به آب و خاک با برچسب های خاک پرستی و باستانگرایی محکوم کردند و از آن بدتر واکنش شاهزاده به این سخنان ضد ایرانی این جناب بود که در کمال بی توجهی بی آنکه مخالفتی با این دیدگاه ضد ایرانی مخالفت خود را ابراز کند گفتند که بیشتر سخنان او را تایید می کنند.
آخر این دیدگاه ضد ایرانی چه تاییدی دارد؟
نکته دیگری که در این گفتگو بود و کمتر به آن توجه شد انتقاد تلویحی شاهزاده از پدربزرگ خویش یعنی رضا شاه بزرگ برای کشف حجاب بود و من اینگونه گمان می کنم که این انتقاد کردن برای راضی کردن بخشی از مخالفین ایشان بوده باشد و بسیار هم کار اشتباهی بوده.
خیلی ساده است امروز بنشینیم و از آزادی پوشش سخن بگوییم و به راحتی به مانند چپول ها و بخشی از اسلامیون بگوییم کشف حجاب با حجاب اجباری تفاوتی ندارد حال آنکه تفاوتش از زمین تا آسمان است و تاثیراتش در نقش زنان پس از کشف حجاب و پس از حجاب اجباری نمایان است. مگر مردان احمق سنتی در جامعه آن روز می گذاشتند همسر و دخترشان از آزادی پوشش استفاده کند؟ بر سر خواهر و مادر و همسر و دختر خود می کوبیدند که آنها آنگونه زندگی کنند که خودشان می خواهند.

امیدوارم از این پس انعطاف پذیری هایی شاهزاده به خرج می دهند اینگونه بی جهت نباشد و سرانجام کار به جایی نرسد که ایشان تبدیل به کسی شده باشند که مخالفت خونیشان خواستار آن هستند.

پیروز باشید. پاینده ایران و ایرانی. به امید ایرانی آباد و آزاد و به امید آگاهی ایرانی

1 تیر 2571

۲ نظر:

  1. سلام گرامی... من مصاحبه رو دو بار دیدم و جایی ندیدم که رضا پهلوی از رضا شاه انتقاد کنه بلکه با سیاستمداری از آن سوال گذاشت و قضاوت در مورد رضا شاه رو به تاریخ سپرد

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. با درود بر شما

      داریوش گرامی اینکه ایشون این بحث رو بی ارتباط میکشن وسط و به دنبالش میگن هرکسی باید در انتخاب پوشش آزاد باشه یک انتقاد تلویحی است (نه یک انتقاد صریح و بی پرده) و متاسفانه فکر میکنم هدفشون هم در این کار تنها راضی کردن برخی از مخالفینشون باشه.

      حذف

پیش از کامنت گذاشتن به نکات زیر توجه کنید :

1 - برای خود یک نام برگزینید و به گونه ناشناس کامنت نگذارید.
2 - داوری شما درباره من برای من ارزشی ندارد. پس آن را پیش خود نگه دارید.
3 - دشنام و اتهام بی سند به من و سایر نظر دهندگان ممنوع است.
4 - کامنت زیر هر پست باید در ارتباط با موضوع آن پست باشد.
در صورت رعایت نکردن هر یک از نکات بالا کامنت شما حذف خواهد شد.

پیروز باشید. پاینده ایران