۱۳۹۱ تیر ۱۰, شنبه

نمی توان تنها نیمی از نتایج یک رفراندوم را تایید کرد


در چند وقت اخیر بارها شماری از افرادی که مخالف شاهزاده رضا پهلوی و طبیعتا نظام پادشاهی هستند در مقالات خود با استناد به رفراندوم سال 58 و انقلاب پیش از آن می گویند مردم دیگر پرونده نظام پادشاهی (البته این نویسندگان به گمانم عامدانه سلطنت را پادشاهی یکی معرفی می کنند) را بسته اند و دیگر نظام پادشاهی به ایران باز نخواهد گشت.
درباره اینکه آیا جامعه امروز ایران ممکن است روزی به نظام پادشاهی رای دهد من اصلا هیچ پیش بینی ندارم که آیا اینگونه است یا خیر اما نکته ظریفی که پیش از این هم چندین بار به آن در بحث اخلاقیات اشاره کرده ام و انتظار دارم حداقل افرادی مانند آقای محمد امینی که جلوی دوربین تلویزیون خیلی مدعی اخلاق در صحنه سیاسی هستند به آن توجه کنند این است که یکی از غیر اخلاقی ترین کارهای ممکن است که دیدگاه شخصی خود را به مردم و ملت تعمیم بدهیم و از سوی ملت و مردم سخن بگوییم. ملت ایران در کجا به آقای امینی یا آقای مشیری و بسیاری دیگر از افراد نمایندگی داده که اینها مرتب از زبان ملت و مردم سخن می گویند؟
اما نکته مهمتر استناد این مقاله نویسان و مجریان تلویزیونی به رفراندوم 33 سال پیش جهت بسته شدن پرونده نظام پادشاهی است.
نخحست اینکه در رفراندوم سال 58  اصلا نامی از نظام پادشاهی نبود. پرسش مشخص و صریح این بود که ((جمهوری اسلامی آری یا نه؟)) که گمان می کنم کسی شک نداشته باشد که اکثریت مطلق ایرانیان به جمهوری اسلامی رای آری دادند و به استناد آن رفراندوم نظام پادشاهی خلع ید شد و این جمهوری پربرکت روی کار آمد.
حال چگونه است که برای این هم میهنان رای آری مردم ایران به جمهوری اسلامی فاقد اعتبار است و می توان بر علیه آن رای قاطع که احتمالا شماری از این نویسندگان یا مرشدان فکری آنها نیز در آن شرکت داشتند فعالیت کرد ولی به استناد آن انقلاب و رفراندوم به دنبال آن دیگر پرونده نظام پادشاهی بسته شده؟
چه منطقی پشت این برخورد دوگانه است؟
اگر آن انقلاب و آن رفراندوم برای این هم میهنان معتبر است و به استناد آن خودشان و رفقایشان پرونده نظام پادشاهی را بسته اند نمی توانند از بعد دیگر آن انقلاب و رفراندوم چشم پوشی کنند. با هیچ منطقی نمی توان این کار را کرد.
واقعیت روشن این است که هرکسی که امروز مخالف تمامیت این جمهوری پربرکت است حداقل احتمال می دهد که جامعه امروز ایران رایی جز رای پدران و مادرانش دارد.
درباره چرایی این برخورد دوگانه امیدوارم این هم میهنان خودشان پاسخگو باشند ولی چیزی که از بیرون به نظر من می رسد ترس این جماعت از شاهزاده رضا پهلوی به عنوان یک رقیب سیاسی است و همین سبب می شود که شماری از کسانی که چنین دیدگاهی دارند و حتی خود را سکولار می دانند با پسمانده های جمهوری پربرکت نیز همبسته شوند. در واقع شماری از اینها ایران را تنها برای پیاده شدن دیدگاه و ایدئولوژی خود می خواهند و حتی اعتقادشان به دموکراسی نیز تا جایی است که در چهارچوب ایدئولوژیک آنان بگنجد تا جایی که شماری از آنها حتی بودن گزینه نظام پادشاهی و به رای گذشته شدن آن را در فردایی که هنوز نیامده مجاز نمی دانند و با چنین دیدگاه هایی دیگران را به دیکتاتوری محکوم می کنند.
اگر کسی نه تنها در کلام بلکه به راستی دموکرات است در فردای ایران مردم را شایسته آن می داند که در این مهم رایشان قابل استناد باشد.

پیروز باشید. پاینده ایران و ایرانی. به امید ایرانی آباد و آزاد و به امید آگاهی ایرانی

10 تیر 2571

۲ نظر:

  1. دوست عزیز لینک زیر را ببین و نظرت را بده

    http://www.facebook.com/questions/401099089926256

    پاسخحذف
  2. ما به دنبال یک جامعه بر اساس دمکراسی، آزادی و رعایت حقوق بشر هستیم. حکومت و قانون اساسی میخواهیم که در ان تمام شهروندان بدون هیچ تبعیضی از حق ازادی بیان، فعالیت های سیاسی، اجتماعی، حقوق بشر برخوردار بوده و بر اساس رای مردم دولت انتخاب شود. این امر مستلزم گذر از حکومت اسلامی است. نبود احزاب سیاسی، سندیکاهای فعال، کانون ها و سازمان های غیر دولتی حقوق بشر رسیدن به اینده را کمی مشکل و پیچیده خواهد کرد. این امر اگر چه سخت و دشوار اما شدنی است. از طرف دیگر بعضی از شخصیتها و جریان های سیاسی (موافق و مخالف نظام) بدون انجام نظر سنجی و بدون در نظر گرفتن حق انتخاب مردم، خویش را ولی و نماینده مردم دانسته و سعی میکنند که با این القاء دیگر جریانهای سیاسی را حذف و از میدان بدر کنند. این عمل شایسته رهبران سیاسی جامعه ایران نیست. دولت مردان و سیاستمداران در حکومت اینده ایران باید خود را به نوعی در معرض انتخاب مردم قرار داده و مردم با ازادی کامل و حق انتخاب انها را بر گزینند. ان کسی منتخب و نماینده مردم است که رای بیشتر کسب کند. ائتلاف سیاسی، شخصیتها و جریانهای سیاسی در معرفی کاندیدا در کسب ارا بیشتر از و در طرف دیگر رای افراد به کاندیدایی که به خواسته انها توجه بیشتر داشته و قابلیت پیروزی داشته باشد، تاثیر زیادی در نتیجه انتخابات (قانون اساسی، نوع حکومت، دولت، مجلس، شورا، انجمن و غیره) خواهد داشت. منبع:
    http://www.facebook.com/questions/401099089926256/
    دوستان برای اگاهی این مطلب را به اشتراک بگذارید.

    پاسخحذف

پیش از کامنت گذاشتن به نکات زیر توجه کنید :

1 - برای خود یک نام برگزینید و به گونه ناشناس کامنت نگذارید.
2 - داوری شما درباره من برای من ارزشی ندارد. پس آن را پیش خود نگه دارید.
3 - دشنام و اتهام بی سند به من و سایر نظر دهندگان ممنوع است.
4 - کامنت زیر هر پست باید در ارتباط با موضوع آن پست باشد.
در صورت رعایت نکردن هر یک از نکات بالا کامنت شما حذف خواهد شد.

پیروز باشید. پاینده ایران