۱۳۹۱ شهریور ۲۹, چهارشنبه

خانم شادی صدر در دموکرات ترین کشورهای دنیا هم پاسخ ملت سازی و تجزیه طلبی مشت آهنین است



به تازگی و پس از جریانات بیانیه ضد ملی و ضد ایرانی دو حزب کرد و واکنش های به آن خانم شادی صدر پا به این عرصه گذاشتند و در نوشته ای با نام دموکراسی با تمام تبعات آن / در نقد مخالفان حق تعیین سرنوشت در واقع به مانند ملت سازان و تجزیه طلبان و به پشتیبانی از آنان تلاش کردند تجزیه طلبی را زیر عنوان زیبای حق تعیین سرنوشت و با زرورق دموکراسی به خورد حداقل بخشی از ملت ایران بدهند.
متاسفانه دموکراسی بهترین ابزار در دست این گروه از افراد شمرده می شود و به نام دموکراسی تلاش می کنند هر چیزی را مجاز بشمارند حال انکه در دموکرات ترین و مدرن ترین کشورها هم فرد یا گروه هایی که تلاش کنند با تبلیغات و ملت سازی های خود و تحرکاتشان بخشی از خاک کشور را جدا کنند با پاسخ محکم و مشت آهنین دولت مرکزی روبرو می شوند.
نگاهی به تاریخ معاصر غرب و همینطور وضعیت امروز گروه های تجزیه طلب در کشورهای دموکرات خود سند این نکته است.
شاید بهترین و به قول معروف دم دستی ترین نمونه برخورد با جدایی طلبی را بتوان در اسپانیا یافت. با وجود اینکه ایالت هایی مانند باسک و کاتالان تا حدی از اختیارات بیشتری برخوردار هستند اما هر بار کوچکترین تلاش آنان جهت جدایی بخشی از خاک اسپانیا با برخورد سخت و مشت آهنین دولت مرکزی اسپانیا مواجه شده چه در زمان استبداد ژنرال فرانکو و چه در دوران دموکرات شدن اسپانیا پس از فرانکو.
نمونه بسیار خوب دیگر در این زمینه برخورد دولت مرکزی فرانسه با جدایی طلبان ایالت باسک فرانسه است. گمان نمیکنم هیچکس و به ویژه یک ایرانی خود را در جایگاهی ببیند که بگوید فرانسه کشور دموکراتی نیست ولی در همین فرانسه که بی گمان یکی از بهترین و مدرن ترین دموکراسی های دنیا در آن حکمفرماست حکومت مرکزی در عین اینکه ساکنان ایالت باسک را به مانند هر فرانسوی دیگر صاحب حقوق شهروندی می داند ولی هرگونه تلاش آنها در جهت جدا کردن بخشی از خاک فرانسه را قاطعانه پاسخ داده است.
حتی نکته جالب این است که در کشوری که همه تجزیه طلبان و قوم گرایانی که امروز تبلیغ فدرالیسم را می کنند تا با وقوع فاجعه فدرالیسم در فردای ایران اهداف ضد ایرانی خود را پیش ببرند از آن به عنوان یک الگو برای فدرالیسم یاد می کنند یعنی آمریکا نیز با تجزیه طلبان و جدایی خواهان به سختی برخورد شد. جنگهای داخلی آمریکا به دلیل جدا شدن یازده ایالت از خاک آمریکا بود که دولت مرکزی به رهبری رئیس جمهور وقت آبراهام لینکلن به سختی علیه این کار جبهه گرفت و با آن برخورد کرد و جنگ داخلی آمریکا به وجود آمد و سرانجام نیز دولت مرکزی پیروز شد.
مگر آمریکا یک کشور دموکرات و تازه فدرال نبوده و نیست؟
من شک دارم که خانم شادی صدر که در بیرون از ایران زندگی می کنند این موضوعات تاریخی را ندانند و من جوان ایرانی از درون ایران بخواهم چنین چیزهایی را به ایشان یادآوری کنم ولی حداقل امیدوارم اینگونه باشد و از سر نا آگاهی بوده باشد و نه اینکه ایشان خودشان را به ندانستن زده باشند.
هر حرکتی را نمی توان به نام دموکراسی و حقوق بشر توجیه کرد. دموکراسی هم در همه جای دنیا و از جمله کشورهای مدرن دنیای غرب خطوط و حد و مرزی دارد که مهمترینشان تمامیت ارضی کشور است و جایی که تمامیت ارضی کشور زیر هر نامی به خطر بیفتد دولت مرکزی وظیفه دارد که از تمامیت ارضی کشور دفاع کند.
 در واقع دفاع از تمامیت ارضی و خاک کشور و یگانگی ملت چیزی نیست که خیلی ارتباط مستقیمی با دموکراسی داشته باشد. فارغ از دموکرات بودن یا نبودن دولت و حکومت مرکزی یکی از مهمترین وظایف دولت مرکزی و نیروهای نظامی هر کشوری دفاع از تمامیت ارضی و آب و خاک آن کشور است و نمی توان به بهانه دموکراسی هر کاری را مجاز دانست.
بر خلاف برخی تبلیغات که امروزه با شانتاژ قوم گرایان و تجزیه طلبان انجام می شود دفاع از تمامیت ارضی در هیچ جای دنیای مدرن پدیده ای منسوخ نیست و هیچگونه ارتباطی هم به اختلافات دینی و قومی و نژاد افراد ندارد.
تنها گروهی که از این تحرکات قوم گرایانه و تجزیه طلبانه شادمان می شوند دستگاه حاکمه جمهوری اسلامی است و با استفاده از چنین حرکات احمقانه و ضد ایرانی می تواند خود را مدافع تمامیت ارضی ایران معرفی کند.


پیروز باشید. پاینده ایران و ایرانی. به امید ایرانی آباد و آزاد و یکپارچه و به امید آگاهی ایرانی

بیست و هشتم شهریور 2571

۱۳۰ نظر:

  1. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  2. متاسفانه افرادی مانند شما که همیشه سخنانشان مربوط به پایین تنه افراد است مایه ننگ ایران و ایرانی هستند و من بر خلاف میلم که هیچگاه مایل نبودم کامنتی را حذف کنم مجبور به حذف این کامنت شدم.

    پاسخحذف
  3. کاوه جان بسیار زیبا و گویا نوشتی دوست نازنین

    البته جا داشت که نامی هم از انگلستان و ایرلندش بـبری ؛)

    خاطرم هست خیلی سال پیش در گفتگویی با یک اروپایی.. که مدافع کردهای استقلال طلب بود به این مورد اشاره کردم که تمام این بازیهارو انگلیسی ها در زمان خاصی براه انداختند یا با دست آویز قرار دادن این مسئله سردمداران کشورهای منطقه (ایران، ترکیه، عرا وق سوریه) را تحت فشار قرار بدند و بتونند اعمال نفوذی کنند

    اون شخص به من گفت.. کردها بزرگترین اقلیت موجود در دنیا هستند که کشوری برای خودشان میخواهند!... در پاسخ بهش گفتم.. مگر نه اینکه وعده اش رو انگلیسی ها داده اند؟ خوب چرا قسمتی از کشور خودشان رو در اختیار اینها نمیذارند؟؟؟ سوای این... بر فـرض محال که کردها "کشور" دار شدند.. بعد از کردها لابد قوم دیگری میشند بزرگترین قوم بدون کشور دنیا.. جواب اونها رو کی میده؟...

    آدمی باید خیلی احـمق باشد که هـنوز هم گول بازیهای سیاسی کشور های غربی رو بخورد که فقط و فقط در پی تامین منافع شخصیشون هستند!!

    ***********************
    راستی این نوشته رو در دنباله ارسال کردم و دیدگاه بالا رو در خبرنت هم براش نوشته بودم

    پاینده باشی
    تـرنـم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. افسانه از مهاباد۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۸:۵۱

      خوب دوست عزیز. پاسخ شما بی ربط بوده دیگه.
      مگر نه اینکه وعده اش رو انگلیسی ها داده اند؟
      خیر . کردها خودشون یکپارچگی میخوان در درون یک سیستم فدرالی.

      بعد از کردها لابد قوم دیگری میشند بزرگترین قوم بدون کشور دنیا.. جواب اونها رو کی میده؟...
      جواب اون هم واضحه، کشورهای جدیدی که تشکیل میشن و یا مناطق خود مختار دارای فدرالیسم در اینده، جواب سوال شماست.
      ما میگیم ازادی بدین. شما میگین این کار انگلیسه. اینم شد استدلال.

      حذف
    2. کسی با آزادی مشکلی نداره البته منظور از آزادی هم آنارشی و هرج و مرج نیست که هرکی به خودش اجازه بده در گوشه ای پرچم یک حکومت محلی رو بلند کنه.
      یکپارچگی در درون ایران فدرال از اون سخنان کمدیست که برای خر کردن یک کودک هم حتی کارایی نداره. فدرالیسم در ایران به دلایل مختلف هیچ تفاوتی با تجزیه نداره همانگونه پدرخوانده سیاسیون کرد ایران یعنی کردستان عراق امروز عملا جدا شده از عراق و هیچگونه تعهد و پاسخگویی به حکومت مرکزی نداره و تهدید به برگزاری رفراندوم برای استقلال کردستان میکنه. فردا همین بساط در ایران خواهد بود اگر ملت ایران زیر بار این حماقت ملی بره.

      حذف
    3. چرا داخل یک سیستم فدرالی؟
      این حق تعین سرنوشته‌. دیر یا زود میگیریمش. یک زمانی صدام از این پان ایرانیست ها پان عربیست تر بود. دارش زدندن تو بغداد هم خیلی بیشتر از جنایات صدام هزینه‌ قتل و کشتار شد در حالی کو حکومت کوردستان فدرال جزیره‌ دموکراسی خاورمیانه‌ نامیده‌ میشه‌.
      این دوست عزیز که‌ به‌ انگلیسی ها گفته‌ که‌ تو انگلیس به‌ کوردها جا بدید من رو یاد آقای دکتر احمدی نژاد انداخت که‌ گفته‌ بود آلمانیها به‌ یهودی ها زامین بدند
      من موندم که‌ ما قبلتر از فارس ها اینجا بودیم یا نه‌؟
      مطمئنا ما قبلتر اومدیم حالا چرا مهمون خودش رو صاحب خونه‌ فرض کرده‌ من یکی سر در نمیارم.

      حذف
  4. یادم رفت بنویسم
    اما باید قبول کـنیم که سیاست تـفرقه بیانداز و حـکومت کن در کشور های در حال توسعه و بخصوص در کشور های مسلمان نشین هنوز هم بخوبی پاسخ میده... با توجه به اینکه کشورهای پیشرفته در حال همبستگی بیشتر هستند (نمونه اش همبسته شدن و یکی شدن اروپا) این جنجال استقلال یافتن اقوامی که بعد از استقلال هم از گرسنگی خواهند مرد فقط به شوخی میماند که تنها کشورهای سرمایه دار و استعمارگر رو خواهد خـنداند

    پاینده باشی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ترنم، کشورهای پیشرفته مثل ادم با اقلیتها رفتار میکنند، شما اصلا اقلیتها رو ادم حساب میکنید؟ اونها کجا، شما کجا !!!

      حذف
  5. درود ترنم عزیز

    همانگونه که خودت گفتی این سیاست جدایی طلبی و استقلال طلبی در کشورهایی مانند ایران کاملا با برنامه ریزی و حمایت کشورهای دیگه است و این موضوع درباره ایران خیلی بیشتر صادقه چون ایران نه تنها دشمنانی در دنیای غرب داره که اصلا دوست ندارن کشوری به این بزرگی در این منطقه از جهان باشه چون پتانسیل تبدیل به یک قدرت منطقه ای رو داره و این به سود منافعشون نیست همسایگانی هم داره که هر کدام به بخشی از خاک ایران چشم طمع دوختن.

    شاد باشی. پاینده ایران

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس از کرمان۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۸:۵۹

      ایران هم به خاک بقیه چشم داره!

      حذف
    2. همینجوری شکمی یک چیزی نگید هم میهن گرامی. ایران به خاک کدام کشور چشم داشته حداقل در این دویست و پنجاه سال اخیر؟

      حذف
    3. اذربایجان، افغانستان، عراق و بحرین. البته بشیوه نرم افزاری ...

      حذف
    4. کاوه، شما هم همینجوری شکمی یک چیزی نگید تورو خدا

      حذف
    5. فکر نمیکنم منظور از چشم داشتن به خاک رو بدونید متاسفانه.

      حذف
    6. درود دوباره به کاوه گرامی

      شک ندارم دوست عزیز... در این میان اقلیت خائن و اکثریت نادان.. همونطور که در زیر نوشته شما هم میشه دید هیزم بیار این معرکه هستند.. البته اگر از "عـده" بشه اینجا گفتگو کرد ؛)

      حذف
    7. سیروان ایران نژاد۷ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۳۴

      شاید هم شما خائن باشید به این مملکت با این افکار نژاد پرستانه و سو مدیریت

      حذف
  6. در کشوری مانند ایران که اقوام گوناگون با فرهنگها و زبانهای مختلف در آن زندگی می کنند دمکراسی بدون فدرالیسم بی معنی است. ادعا میکنید که در کشورهای مترقی تجزیه طلبی سرکوب میشود ولی چشم خود را بر این حقیقت بسته اید که در تمام این کشورها (امریکا، کانادا، حتی هند و پاکستان) فدرالیسم کاملی اجرا میشود و به تجزیه طلبی هم منجر نشده است. این طرز تفکر فاشیستی که ملت ها را باید به زور در کنترل جکومتهای مرکزی نگهداشت مدتهاست که کهنه شده است.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. این سخن بی ربطیه کاملا که فدرالیسم پیش شرط دموکراسیست. اصلا همچین چیزی نیست و نمونه های دنیای مدرن این رو میگه. هند اتفاقا تجزیه شد عزیز جان. پاکستان هم تجزیه شد. پاکستان بخشی از خاک هند بود و همینطور بنگلادش بخشی از خاک پاکستان بود.
      کشورهایی مانند آمریکا و کانادا خیلی متفاوتن با ایران. این کشورها از به هم پیوستن حکومت های محلی تشکیل شدن و در واقع هدف این بود که یک کشور واحد و یک ملت و یک حکومت مرکزی داشته باشن نه اینکه کشور یکپارچه رو بردارن و تکه پاره کنن و در هر گوشه یک حکومت محلی به وجود بیارن. این یک کپی برداری خیلی مضحک و در واقع نواختن شیپور از سر گشاده و در عین حال بهترین موقعیت برای همسایگانی خواهد بود که هر کدام به گونه ای به بخشی از خاک ایران چشم طمع دارن و از دید من هر نوع استبدادی خیلی بهتر از اینه که گزندی به خاک ایران وارد بشه.
      در ضمن یک کشور یک ملت داره و در ایران هم ملت ایران داریم نه هیچ ملت دیگری. اقوام مختلف داریم که همگی باهم ملت ایران رو تشکیل میدن و در واقع ایران یک کشور مشاعه یعنی همه خاک ایران متعلق به ملت ایرانه و هیچ بخشی از ملت ایران به تنهایی هیچ بخشی از خاک ایرانه.

      حذف
    2. اگه فدرالیسم بد بود، هند تجزیه شده بعدش دوباره فدرال نمیشد....

      حذف
    3. چه ربطی داره این سخن شما؟ چون هندیها از حماقتشون درس نگرفتن من ایرانی هم باید همون حماقت رو بکنم تا کشورم تکه پاره بشه؟

      حذف
    4. عجب. یک مغز باهوش ایرانی دیگه که خودشو از هندی ها بالاتر میدونه.

      حذف
  7. عجب! از سال ۱۹۹۰ تا حالا ۳۵ کشور جدید تشکیل شده و تو داری مثال بی ربط جنگ داخلی امریکا رو میاری. مثال جنگهای امریکا و اسپانیا خدایی دیگه جاده خاکی بود. مگه همین الان صحبت از رفراندوم استقلال اسکاتلند نیست؟ همین دیروز مگه ندیدی که در مادرید چه تظاهراتی برگزارشد؟ در کدوم یک از اینها مشت اهنین استفاده میشه؟ میشه جواب بدین؟ با همین حزب جدایی طلب کبک که انتخابات رو هفته پیش برد بامشت اهنین برخورد شد؟ اگه شما علاقه وافری در استفاده ازمشت اهنین دارید لطفا مرد باشید و حقیقت رو بگید.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اینکه از سال 90 تا به حال کشورهای تازه ای به وجود اومدن هیچگونه ارتباطی به قوم گرایی و تجزیه طلبی نداره. اون به سقوط کمونیسم مربوط میشه. اتحاد جماهیر شوروی کشورها رو تصرف کرده بود و طبیعتا با سقوطش کشورها دوباره به ماهیت پیشین خودشون بازگشتن.
      شما اگر تنها پیرامون جنگ داخلی آمریکا اطلاعات داشتید ارتباط موضوع رو می فهمیدید و منم اینجا متاسفانه یا خوشبختانه اونقدر زمان ندارم که بخوام ریز به ریز همه این موضوعات تاریخی رو توضیح بدم. من کد ها رو میدم. کسی خواست و علاقه داشت میره دنبالش و اگر هم نخواست نمیره و ممکنه مانند حرفی هم بپرونه و بره.
      موضوع اسکاتلند اصولا قیاس مع الفارغه. اسکاتلند سالها و قرنها کشوری با حکومت مرکزی خودش بوده و تصرف شده به دست انگلیسیها. ایران هیچگاه اینگونه نبوده. ایران یک کشور یکپارچه بوده. اسکاتلند همین امروز هم حتی در بسیاری از مجامع به گونه مستقل و با نام اسکاتلند شرکت میکنه.
      در اسپانیا و اون هم در مرکز اسپانیا یعنی مادرید هیچگاه کسی نیامده خواهان جدا شدن بخشی از خاک اسپانیا بشه. موضوع اعتراضات مسائل دیگست که عمدتا شامل مشکلات اقتصادیست وگرنه برخورد دولت مرکزی با جدایی طلبان باسک بر کسی پوشیده نیست.
      درباره ایالت کبک هم این یک موضوع کاملا استثنایی و ویژه در همه دنیاست و حتی اگر بخواهیم به مانند کبک رو یک نمونه همسان معرفی می کنیم می رسیم به بخش دیگر سخن من پیرامون خطر فدرال بازی برای تمامیت ارضی ایران.
      من هم حرفمو زدم و از پشت کامپیوتر از شمای ناشناس نمی ترسم.

      حذف
    2. اولا ایران همبشه یکپارچه نبوده و همیشه ابعادش عوض شده. در همین ۲۰۰ اخیر هم مرزهای ایران بمراتب عوض شده. لطفا تاریخ رو مطالعه بفرمایید. اگر مثال اسکاتلند، باسک و کبک موارد استثنا هستش و این شما هستید که با زور ومشت اهنین میخواهید بقیه رو مجبور کنید که حرف شما را قبول کنند، دیگه حرفی نیست برادر هموطن. در عجبم که شما متوجه نیستید که طرز فکرتون در نهایت به تجزیه ایران کمک میکنه ...جمله اخرتون هم خیلی جالب بود. کسی قصد ترسوندن شما رو نداره. ما فقط میخواهیم مواظب باشیم که شما اون مشت اهنینتو یک وقت در نیارید ...

      حذف
    3. ایران همیشه سرزمینی بوده با تنوع قومی و زبانی و فرهنگی زیاد و در عین حال دارای یک ملت. ملت هیچگاه عوض نشده.حتی توحش تازیان و مغولان و ترکان هم ملت ایران رو عوض نکرد و بازهم در یک فرصت با ظهور سلسله صفویه ایرانیان دوباره تبدیل به مانند ققنوس به یکدیگر رسیدند.
      اینکه در 200 سال اخیر متاسفانه بخشهایی از خاک ایران جدا شدند از سر بی لیاقتی قاجارها و همینطور زور استعمارگران پیر مانند روسیه و انگلیس بود و نه خواست ملت ایران. من با زور نمیخوام چیزی بگم اما به مانند هر ایرانی ناسیونالیست دیگر تمامیت ارضی ایران مهمترین خط قرمزمه و اگر شده در جهت یکپارچه ماندن ایران در برابر قوم گرایان و تجزیه طلبان از حکومتی هم که ازش تنفر دارم حمایت میکنم زیرا تمامیت ارضی خیلی مهمتر از اینه که کی در ایران بر سر قدرته.

      حذف
    4. ایران همیشه سرزمینی بوده با تنوع قومی و زبانی و فرهنگی زیاد و در عین حال دارای یک ملت ! عجب!
      ملت هیچگاه عوض نشده! عجب!
      حتی توحش تازیان و مغولان و ترکان هم ملت ایران رو عوض نکرد! دوباره عجب! میدونی چرا؟!!! چون تو یک نژاد پرستی که به اعراب میگی تازی! و اینکه شستشوی مغزی شدی تا حدی که فکر میکنی هر کی به ایران حمله کرده وحشی بوده. غافل از اینکه هر سه حمله بزرگ به ایران(اسکندر اعراب، مغول) در پاسخ به حملات قبلی بود که از فلات ایران صورت گرفت و این غرور و فساد بیش از حد ساکنان فلات ایران بود که زمینه پیروزی و فتح ملتهای ساکن این فلات رو ایجاد کرد.
      اینکه در 200 سال اخیر متاسفانه بخشهایی از خاک ایران جدا شدند از سر بی لیاقتی قاجارها! دوباره عجب!میدونی چرا؟ قاجارها هم ایرانی بودند و از قرار معلوم مثل شما شب تا صبح از تمامیت ملی و مشت اهنین حرف میزدند. لطفا تاریخ رو مطالعه کن. بعید میدونم لیاقت ایرانیان امروز و دانش افرادی مثل شما بصورت نسبی بیشتر از اونها باشه. در واقع تاریخ دوباره تکرار میشه.
      همین که شما به بی لیاقتی قاجارها اشاره کردی خودش نشون میده که حرفهای شما تناقض داره. میدونی چرا؟ بعید بدونم بدونی به خدا! در پست بعدی بهت میگم.

      حذف
    5. سقوط کمونیسم سقوط همون مشتهای اهنین بود که شما عاشقشی عزیز....

      حذف
    6. نخست اینکه من اصلا از حمله اسکندر به ایران سخنی نگفتم چون اونقدر از تاریخ آگاهی دارم که بدونم اون حمله پاسخی بود به حمله خشایار شاه یا حداقل اینکه حمله خشایار شاه بهانه بسیار خوبی بود برای اسکندر اما درباره تازیان و مغولان که نه تنها ایران بلکه بخشهای بسیار بزرگ دیگری از دنیا رو شخم زدن ایران سابقه هیچ یورشی به سرزمینهای اونها رو نداشت و اساسا اون سرزمین ها به ویژه بیابان عربستان چیزی نداشت که ایرانیان به اونجا حمله کنن.
      قاجارها هم برای اطلاع شما ایرانی نبودن و ترک بودن. حتی صفویه هم با آنکه در کنار جنایات فجیعش به یکپارچگی ایران بسیار کمک کرد ایرانی نبودن و ترک بودن.
      اینجا مانند وبلاگ ها و سایت های تجزیه طلبان و قوم گرایان نیست که من کامنت های مخالف رو منتشر نکنم. شما و هر شخصی اگر از چهارچوب ادب خارج نشید هر زمانی می تونید کامنت بذارید و مشکلی هم نیست.

      حذف
    7. کلمه تازیان واژه توهین امیزی هستش. من یک عرب ساکن ایران زمین هستم و به هویت عربی خودم افتخار میکنم و شما نباید به من توهین کنید.
      حمله اعراب بخاطر تحقیر عربها توسط شاهان ساسانی بود. وقتی اونها هم دستشون به ایران رسید تلافی کردند.
      مغولان هم بخاطر تحقیر و کشتار بازرگانان مغول و فامیل بازی شاه ایران صورت گرفت. اونها هم دمار از روزگار ایرانی ها در اوردند. نکته جالب اینه که شاهنشاه ایران اینقدر احمق بود در محاسبات که با اونهمه امکانات که داشت متوجه قدرت خارجی نشد.
      هر سه حمله بزرگ به ایران(اسکندر اعراب، مغول) در پاسخ به حملات ایرانی ها صورت گرفت و این غرور و فساد بیش از حد ساکنان فلات ایران بود که زمینه پیروزی و فتح ملتهای ساکن این فلات و تحقیر خفت بار ایرانی ها رو ایجاد کرد.

      حذف
    8. نخست اینکه تازیان خطاب به شما یا اون عربی که حتی امروز در خود عربستان زندگی میکنن نیست. منظور از تازیان اعراب صدر اسلام و پیش از اسلام هستن.
      باقی کامنتتون هم چرت و پرته متاسفانه و من زمان اضافی ندارم بشینم به هر چرندیاتی که شما از جایی کپی پیست کردید تک به تک پاسخ بدم. اگر اینگونه می اندیشید لذت ببرید از اندیشه هاتون.

      حذف
    9. فرقی نداره به کی میگید تازی، این کلمه زشته. خوبه مردم یونان به کورش و داریوشو خشایارشا بگن تازی؟

      حذف
    10. مردم یونان هم بگن. موضوع اینه که واقعیت تاریخی نداره. کوروش و داریوش و اصولا ایرانیان در هیچ برهه ای از تاریخ با غارت و تازش و غنیمت گرفتن زندگی نکردن ولی اعراب صدر اسلام این کارو کردن پس من چیز اشتباهی نمیگم. حالا اینکه زشته برمیگرده به ذات اعمال تازشگرانه و وحشیانه تازیان نه به واژگان من.

      حذف
    11. ای مشت اهنین، واقعیت تاریخی فقط پیش شماست؟

      حذف
  8. اون خونه پدری که با زور تو سرت بزنن و استثمارت کنن دیر یا زود تجزیه میشه، مگر اینکه پدر خانواده و بقیه افرادش رفتارشونو عوض کنن. شماها که میگید مشت اهنین باید باشه، واقعا غافلید که حتی تو خونه خودتون هم این کارو با بچه هاتون بکنید، خانوادتون از دست میره. یک کشور مثل یک خانواده میمونه. شما ظاهرا فقط ملک خونه رو میخوای و ادماشو فراموش کردی.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. میهن و کشور خانواده و خانه پدری نیست. ایران یک ملک مشاع ملیست و هیچ بخشی از ملت به تنهایی صلاحیت این رو نداره که درباره موضوعاتی که به همه ملت مربوطه تصمیم بگیره.
      کسی به زور ایرانی نمونده عزیز جان. هرکسی دوست نداره میتونه ایرانی نباشه اما نمیتونه حتی یک نقطه از خاک ایران رو همراه خودش ببره.

      حذف
    2. یاد بعضی از اون باباهای ایرانی افتادم که به بچه هاشون میگن تا وقتی خونه من هستی حرف، حرف منه و تو باید هر چی من میگم انجام بدی و گرنه میزنم تو سرت تا حالت جا بیاد .... بیچاره اون ملک مشاع !!!

      حذف
    3. مهم نیست که شما یاد خانه های پدری می افتید. بحث مهم اینه که کسی در هیچ شرایطی صاحب این حق نیست که برای آب و خاک ایران تصمیم بگیره. ایران ارث پدری کسی نیست. ایران یک ملک مشاع ملی است و بازهم میگم همه ایران برای همه ایرانیانه.

      حذف
    4. خیر. ما انسانیم و حق داریم که برای هر چیز از جمله آب و خاک تصمیم بگیریم. کی این حق رو به شما داده که این حقو از ما بگیری؟
      ایران هیچ وقت در طول تاریخ یک ملک مشاع ملی نبوده. این حرف شما هیچ سندی نداره.

      حذف
    5. نه شما و هم زبانانتون و نه من و نه هیچ فرد دیگری حق نداریم به تنهایی برای ایران و خاک ایران تصمیم بگیریم. تنها ملت ایران یعنی نزدیک 80 میلیون ایرانی چنین حقی دارن.

      حذف
    6. صلاح الدین ایوبی - تهران۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۶:۱۴

      این حرف شما یعنی گور بابای حقوق اقوام و ملتها در داخل ایران. اتفاقا فدرالیسم بخاطر اینه که جلوی دیکتاتوری اکثریت رو بگیره

      حذف
    7. نخست اینکه در ایران ملتها و ملیت ها و این دست چرندیات نداریم. یک ملت داریم و اون هم ملت ایرانه و دموکراسی راستین و سکولار برای ملت ایران یعنی حقوق برابر شهروندان ایران فارغ از باور و عقیده و مذهب و زبان و جنسیت.
      بازهم میگم ایران آمریکا نیست که حکومت های به هم بپیوندن تا یک حکومت مرکزی و یک کشور بزرگ داشته باشن. ایران یک سرزمین یک تکه و یکپارچست و همه ملت ایران مالک ذره ذره خاک ایران هستن نه هیچ بخشی از ملت ایران.

      حذف
    8. صلاح الدین ایوبی - تهران۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۱۳

      فکر میکنم که در ملت بودن کردها کسی شک نداره، اونها زبان خودشون رو دارند که با زبان فارسی متفاوته. این زبان زیر مجموعه ای از فارسی نیست. بلکه یک زبان هم طرازه. نظرتون در مورد زبان کردی چیه؟

      حذف
    9. منظورتون از کسی کیه دقیقا؟ چون ملت تنها به مردم یک کشور گفته میشه.
      داشتن زبان هم چیز عجیبی نیست. در بلژیک و اسپانیا و بسیاری دیگه از کشورها هم زبان های مختلف وجود دارن ولی این به معنای ملت بودن اونها نیست.

      حذف
    10. صلاح الدین ایوبی - تهران۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۸:۲۰

      خیر. ملت و کشور دو مفهوم جدا هستند. یک کشور میتونه چند ملت ویک ملت میتونه چند کشور داشته باشه.

      حذف
    11. ملت نیستن کردها هم میهن و اونها بخشی از ملت ایران هستن به مانند مردم هر بخش دیگر. حالا شما هی بیا بگو فلان قوم ایرانی زبان خاص خودشون رو دارن. زمانیکه ایرانی پذیرفت که کرد و بلوچ و آذری ملت هستن و پیش از اون حکومت های محلی رو در اون مناطق به وجود آورده بود گام بعدی اینه که ما که ملت هستیم و حکومتمون رو هم داریم. پس بیخیال حکومت مرکزی. این بساطی که این سیاسیون قوم کرا دنبالشن خیلی فرمول قدیمی و کهنه ای است.

      حذف
    12. علی ناصری - سبزوار۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱:۵۶

      فکر کنم گام بعدی که فدرالیسم در ایران قبول نشه، همون چیزی باشه که شما ازش میترسی. ملت کرد بدون فدرالیسم هم اینده چندان بدی نخواهد داشت. دست این ملت بسته نیست.

      حذف
  9. لیست ۵ کشور جدیدی که اخیرا تشکیل شدن و هیچ کدوم لزوما از جمهوری های شوروی سابق نبودند:

    East Timor
    Montenegro
    Serbia
    Kosovo
    South Sudan

    ...

    این داستان همچنان ادامه داره ...

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیز جان من نگفتم همه کشورها از سقوط شوروی به وجود اومدن. گفتم بیشترشون. از این 5 کشور سه کشور از یوگسلاوی زائیده شدن که با جنگ و خونریزی هم این اتفاق افتاد و نه با یک فرآیند ملی و دموکراتیک. یا جنگی که در سودان درگرفت و سودان رو به دو بخش تقسیم.
      نکته دیگه اینه که اینها هیچکدام نمونه های موفقی نیستن و همگی کشورهای بدبخت و عقب مانده هستن و طبیعی هم هست که اینگونه باشه چون در دنیایی که ابر کشورها وجود دارن خرده کشورها زیر دست و پای غول ها له میشن. فکر میکنی فلسفه وجودی اتحادیه اروپا چی بود؟ همین متحد شدن و تبدیل شدن به یک ابرقدرت در برابر آمریکا و روسیه و چین بود.

      حذف
    2. مسلما تجزیه هزینه داره . پس چی فکر کردی... چرا بحث روعوض میکنی.
      بحث اتحادیه رو من موافقم. در واقع فدرالیسم همون اتحادیه است. و بحث ما اتحادیه نیست عزیز برادر بخدا. دوباره زدی جاده خاکی. این جمله شماست:

      (اینکه از سال 90 تا به حال کشورهای تازه ای به وجود اومدن هیچگونه ارتباطی به قوم گرایی و تجزیه طلبی نداره. اون به سقوط کمونیسم مربوط میشه.) این جمله شما غلطه. دیگه چرا قبول نمیکنی، باز به همون مشت اهنین بر میگرده بخدا...

      حذف
    3. هم میهن گرامی شما گفتی از 90 تا به حال شمار زیادی کشورهای تازه به وجود اومدن و من گفتم اون به سقوط کمونیسم و اتحاد جماهیر شوروی مربوطه. منظورم اینه که بخش عمده اون کشورها پس از سقوط شوروی دوباره مستقل شدن. دیگه هرکسی جنگ یوگسلاوی یا جنگ سودان رو میشناسه. زمانیکه شما با آن لحن میگی 35 کشور به وجود اومدن کسی اگر از بیرون نگاه کنه فکر میکنه مثلا هر کشوری راحت اجازه داده بخشی از خاکش جدا بشه.
      من وبلاگ نویس الان چه مشت آهنینی دارم؟ اگر داشتم که شما آزادانه کامنت نمیذاشتی و منم مانند سایت ها و وبلاگ های قوم گرایان و تجزیه طلبان کرد و پانترک ها کامنت های مخالف رو منتشر نمی کردم.

      حذف
    4. شقایق ( ونکوور کانادا)۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۹:۰۵

      کاوه، افرین بر تو که نظرات مخالف خودتو منتشر میکنی. راستی چطور میشه با شما در ارتباط بود؟ ایمیل؟

      حذف
    5. شقایق جان این فیسبوک منه:

      http://www.facebook.com/kaaveh.parsi

      حذف
    6. شقایق ( ونکوور کانادا۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۴۵

      دوستم شیما میخوات با شما حرف بزنه. اون معتقده که شما خیلی یکجوری هستید... بنظرم راست میگه. این کلمه تازیان خیلی کلمه زشتیه اگه بهش فکر کنید.

      حذف
    7. پاسخ دوستتون رو دادم. شما هم بخونید اگر همونجور می اندیشید.

      حذف
    8. شقایق ( ونکوور کانادا)۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۰۳

      پاسختون متاسفانه منطقی نیست. لطفا احساسی جواب ندین، چون ارزش وبلاگتون میاد پایین.

      حذف
    9. ارزش وبلاگم در نظر کی میاد پایین؟ با عرض پوزش من خیلی واسم مهم نیست که دیگران درباره من یا نوشته هام چگونه فکر میکنن. مهم اینه که خودم رو ارضا کنه هم میهن گرامی.

      حذف
    10. شقایق ( ونکوور کانادا)۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۸:۳۸

      دوستم میخواد شما رو ببینه در ایران

      حذف
  10. مشت اهنین یعنی استالین و دیکتاتوری ...

    پاسخحذف
  11. مشت اهنین جلوی تجزیه رو نمیگیره. دچار توهم استراتژیک نشید.

    از سال ۱۹۹۰ تا حالا ۳۵ کشور جدید تشکیل شده. از الان تا ۲۰۵۰ چند تا کشور جدید تشکیل خواهد شد؟ ... این شتریه که سراغ مشتهای اهنین میاد، دیر یا زود.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مطمئنا ایرانیان راه سختی برای حفظ آب و خاکشون خواهند داشت زیرا از یک سو همسایگانی داریم که به خاک ایران چشم دارن و از سوی دیگه کشورهای بزرگ اصلا دوست ندارن سرزمینی با وسعت ایران در این منطقه از دنیا باشه و ترجیح میدن چند کشور کوچک ازش به وجود بیاد تا راحت بتونن بزنن تو سر این کشورهای کوچک.
      اما با همه اینها ایرانی برای حفظ خاکش از همه چیزش هم می گذره. در این شک نکنید.

      حذف
    2. اگه این حرف من ازارتون نمیده باید بگم که من همیشه به بلوفها شک میکنم !

      حذف
  12. من یک فارسم، اما اخیرا متوجه شدم ما فارسها در کل خیلی ادمهای دماغ بالا و نژاد پرستی هستیم. بیچاره اقوام دیگه ایران که مجبورند با امثال ماها زندگی کنند. اینده شومی در انتظار ماست.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من با پارس بودن یا نبودن شما کاری ندارم. مهم ایرانی بودنه. در این نوشته کجا سخن از نژاد افراد شده؟ اصلا ارتباطی به نژاد افراد نداره این نوشته.

      حذف
    2. صلاح احمدی نژاد۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۵:۱۴

      دورد بر شما پریا خانم. همین که شما تونستید به این سطح اگاهی برسید، اونم بعنوان یک فارس، واقعا جای تقدیر داره. من کمتر فارسی به صداقت شما دیدم. موفق باشید.

      حذف
  13. من نمیدونم چرا بعضی از ایرانیها وقتی صحبت از فدرالیسم میشه، دچار وحشت و ترس فراوان میشند. سریع مثل شما مشت اهنین رو علم میکنند و ادبیات شعبون بی مخی پیدا میکنند.
    فدرالیسم با تجزیه طلبی متفاوته دوست عزیز. حتما در طول تاریخ بد جور دسته گل اب دادیم که این بیچاره ها میگند فدرالیسم میخوایم. اینها از ما ناامید شدند و حق هم دارند.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دلیلش روشنه هم میهن گرامی. چون فدرالیسم در چند نمونه انگشت شماری که جواب داده از پیوستن حکومت های محلی به یکدیگر برای تشکیل یک کشور بزرگ بوده و نه تکه پاره کردن یک کشور و ساختن حکومت های محلی اون هم کشوری مانند ایران که در هر گوشش همسایگانی هستن که به خاکش چشم طمع دارن. دلیلش اینه که فدرالیسم در ایران تفاوتی با تجزیه نداره.

      حذف
    2. جعفر - استرالیا۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۴:۴۴

      میشه بگید کدوم نوع حکومت در ایران جواب داده ؟اصلا شما نمونه ای دارید؟

      حذف
    3. نه اینکه ایران چشم طمع به بقیه نداره! ببینید که ایران چطور اختلاف و تفرقه میندازه در کشورهای اطرافش! ادم باید احمق باشه که فکر کنه شما راست میگید.

      حذف
    4. شهرام محبی ( فنلاند)۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۵:۴۳

      کاوه، حرفت درست نیست. در لیست کشورهای فدرال همه نوع کشوری وجود داره. کشور قدیمی یا جدید. لزوم اهمیت استفاده از فدرالیسم در ابتدا بخاطر حفظ حقوق اولیه انسانها، اقوام، گروهها و ملتها در داخل یک سرزمینه، نه منافع اقتصادی. تقریبا تمام کشورهای فدرال از لحاظ حقوق انسانی و ازادی های مدنی وضع بمراتب بهتری از ایران دارند.
      بسیاری از کشورهای فدرالی که شما فکر میکنید ناموفق هستند نیز از لحاظ جایگاه اقتصادی از ایران وضعشون بهتره.

      حذف
    5. هم میهن گرامی متر و معیار ما برای موفقیت یک کشور نباید مقایسش با ایران زیر حاکمیت این رژیم باشه. باید مقایسش با دنیای مدرن انجام بگیره. نیجریه و پاکستان هم فدرال هستن. هند هم که پاکستان به اون بزرگی از خاکش جدا میشه فدرال بود.
      هیچکس انسانی که عقلش سر جاش باشه و قلبش برای ایران بزنه نمیاد کشور یکپارچه تکه پاره کنه و حکومت های محلی به وجود بیاره. مبنای فدرالیسم دقیقا برعکس اینه دوست عزیز یعنی حکومت محلی به هم می پیوندن و یک فدراسیون یا حکومت مرکزی به وجود میارن.

      حذف
    6. هم میهن گرامی ناشناس سیاست ها یا بهتر است بگویم حماقت های این رژیم هیچ ارتباطی به ایران و ایرانی نداره بلکه تنها در جهت منافع این حکومت و ایدئولوژی نکبت بار این حکومته.

      حذف
    7. هم میهن گرامی جعفر عزیز اصلا سخن من این نیست که چه حکومتی خوبه و چه حکومتی بده. اون رو ملت ایران تعیین می کنه و حتی میزان تمرکز یا عدم تمرکز رو هم ملت ایران مشخص میکنه نه من اما اینکه کسی با سو استفاده از نام زیبای دموکراسی بیاد فدرالیسم رو یک پیش شرط برای دموکراسی معرفی کنه و تجزیه طلبی زیر زرورق زیبای حق تعیین سرنوشت بیان کنه من بر علیهش نوشتم و خواهم نوشت.

      حذف
    8. یکی از دلایل مهمی که فلات ایران روی دمکراسی رو ندید، نوع غلط حکومتهاشون بود.

      حذف
  14. کوروش بزرگ یک حکومت فدرالی داشت

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. کوروش بزرگ 2500 سال پیش زندگی می کرد و هر سرزمینی را که فتح می کرد یک ستراپ از میان مردمان همان منطقه برای آنجا انتخاب می کرد. ایران آن زمان میدونی مساحتش چند برابر ایران فعلی بوده؟ مقایستون اشتباهه هم میهن گرامی.

      حذف
    2. بحث فدرالیسم مستقل از مساحته. بازم جاده خاکی ...

      حذف
    3. بر خلاف گفته شما به میزان بزرگ شدن مساحت یک کشور از میزان کنترل حکومت مرکزی کم میشه.
      درباره کوروش بزرگ هم به یکی دیگر از هم میهنان پاسخ دادم و برای شما بخشی از اون پاسخ رو میذارم:

      کوروش بی گمان یکی از بزرگترین ایرانیان تاریخه ولی اینکه کوروش کاری می کرده یا نمی کرده و از واژه ای استفاده می کرده یا نمی کرده به خودی خود به معنای درستی یا نادرستی اون کار نیست.

      حذف
    4. یکی از هموطنان هم جواب شما رو داد و گفت یکی از دلایل مهمی که فلات ایران روی دمکراسی رو ندید، نوع غلط حکومتهاشون بود که غیر فدرالی شدند. شما از شیوه غلط گذشته که جواب نداده دارید حمایت میکنید. من بعنوان یک ایرانی ساکن ایران نحوه تفکر شما رو برای اینده ایران خطرناک میبینم.

      حذف
  15. خدایی راست گفتی دنا. مشت اهنین یعنی استالین و دیکتاتوری ... . این کاوه یک دیکتاتوره مثل بقیه.

    پاسخحذف
  16. اگه شما فکری به حال کردها نکنی، این بیچاره ها خودشون مجبور میشن که یک کاری اخرش بکنن برای خودشون. اینها نمیگند میخوایم ایرانو تجزیه کنیم. اینها میگند به ما ظلم نکنید. خسته شدیم از این تبعیض تاریخی...
    اه اینها اخر یک روزی یا من وشما رو میگیره و یا بچه های من و شما و نوه های اونها. ظلم تا ابد باقی نمی مونه...

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. به همه داره ستم میشه در این سرزمین. ستم ویژه کردها و آذری ها و بلوچ ها نبوده. من اصلا دوست ندارم ملت ایران رو تکه تکه کنم هم میهن گرامی ولی شما از روزی نخست این جمهوری پربرکت رو ببین کسانی که اعدام شدن از چه بخشی از ملت ایران بودن.
      ستم که نباید بهانه باشه که هر حرکت ضد ایرانی انجام بشه. بلکه هم میهنان کرد ما هم بهشون ستم شده در این استبداد مذهبی حاکم بر ایران . حقوق طبیعیشون به مانند هر ایرانی دیگر پایمال شده. مگه اینها دلیل میشه یکی اعلامیه بده و از استقلال کردستان و چنین مزخرفاتی سخن بگه؟ اینگونه کارها متاسفانه تنها به سود این رژیم خواهد بود.

      حذف
    2. به هر کی ستم میشه باید فدرال بشه...

      کسی قصد تکه شدن نداره، اونها ازادیهای قومی و سرزمینی خودشون رو میخوان.

      فدرالیسم حرکتی در جهت منافع ایرانه

      هم میهنان کرد ما هم بهشون ستم شده از زمان صفویان نه فقط استبداد مذهبی اخیر

      فدرالیسم مزخرفات نیست. شما دارید توهین میکنید.

      حذف
    3. حقوق قومی اصولا نیازی به فدرال بازی نداره. با یک حکومت مرکزی دموکرات هم نه تنها اونها بلکه هر شهروند ایرانی به حقوقش خواهد رسید. همه نخست ایرانی هستیم و هویت قومی و دینی پس از هویت ملی است.
      اما شما از حقوق سرزمینی سخن گفتید. من اینچنین واژه مسخره ای تا به حال نه جایی شنیدم نه خوندم اما یک موضوعی نیست که به یکی دو تا از هم میهنان دیگر هم گفتم. هیچ بخشی از ملت ایران به تنها مالک هیچ بخشی از خاک ایران نیست. همه ایران به عنوان ملک مشاع ملی متعلق به همه ایرانیان. همانگونه هیچ تهرانی یا شیرازی یا اصفهانی زندگی کردن خودش و احتمالا آبا و اجدادش به معنی مالکیتش بر این شهرها نیست.

      حذف
    4. جواب شما رو بالا یکی از دوستان داد و گفت این حرف شما یعنی گور بابای حقوق اقوام و ملتها در داخل ایران. اتفاقا فدرالیسم بخاطر اینه که جلوی دیکتاتوری اکثریت رو بگیره. جواب شما احساسی و بی ربط بود.

      حذف
  17. صلاح صفویان - کردستان بزرگ۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۵:۲۴

    دوستم پیشنهاد کرد تیترتون رو بخونم و نظرمو بگم. تیتر جالبی بود، اگه ناراحت نمیشین باید بگم که این یک اعتراف صادقانه بود توسط یک دیکتاتور. کار شما جای تقدیرداره، چون معمولا دیکتاتورها صادقانه اعتراف نمیکنند.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. هم میهن گرامی من اگر دیکتاتور بودم به مانند سایت ها و وبلاگ های قوم گرایان و تجزیه طلبان نمی ذاشتم مخالف حتی حرفشو بزنه ولی شما با آزادی اینجا حرفتو میزنی اما نکته مهمتر اولویت هاست و برای من و مطمئنا بسیارانی دیگر حفظ تمامیت ارضی ایران اولویت شماره یکه که به هر قیمتی باید ازش نگهداری بشه و دموکراسی و حکومت ملی اولویت بعدیست. حالا این از دید شما هرچی هست خیلی برای من مهم نیست.

      حذف
  18. چین یک کشور قدیمی هستش که مناطق خود مختار داره. وضع ساکنان پکن از تهرانیها، شانگهای از اصفهانی ها، ... هم بهتره. روستاهاشون هم از روستاهای ما بهتره. ایده تشکیل مناطق خود مختار در ایران هم مثل چین میتونه موفق باشه .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. هم میهن گرامی همون چین تایوان ازش جدا شد به برکت همین خودمختاری ها و در تبت هنوز مشکلات جدایی طلبی وجود داره. پس خیلی هم موفق نبوده.

      حذف
    2. دوست عزیز، متاسفانه اطلاعت شما در مورد چین ناقص و نادرسته. بدلایل زیر:

      چین تنها نمونه موفقیه که توانست دو سرزمین جدا شده خودشو از بریتانیا پس بگیره. مثال مشابه اون بحرینه که به راحتی از ایران جداشد. میدونید چرا چین موفق شد ولی ایران نه. چون چین به سرزمینهای جدا شده پیشنهاد خود مختاری داد و نظر مساعد اونها رو جلب کرد. چیزی که در مغز ایرانی با تمام ادعا نمیتونه شکل بگیره. همین سیاست باعث بازگشت تایوان خواهد شد.

      چین مناطق خود مختار زیادی داره که شما مشخصه ازش خبر ندارید... مشکل تبت با توسعه اقتصادی در اونجا بتدریج حل میشه، چیزی که متاسفانه در ایران دنبال نمیشه.

      تبت چین در همین وضعیت فعلی دو امتیاز بزرگ داره که بخش ایرانی کردستان نداره: اولا اینکه خود مختاره، دوما دارای برنامه های بلند مدت اقتصادی جهت توسعه اون منطقه است.

      نکته دیگه، چالش بزرگی بوده که چین در راستای اتحاد خودش در طول تاریخ داشته. چالش در چین بیشتر از ایران بده، اما چینیها به تدریج متوجه شدند که با دیپلماسی و صلح و صفا مشکلاتشون رو حل کنند. چین فعلی یک نمونه موفق از کشورهای قدیمی هستش که یاد گرفت در دنیای جدید دارای قدرت اقتصادی، نظامی و علمی باشه .

      بنظرم اینکه شما بدون اطلاع دقیق پشت کامپیوترتون بنشینید و بگید چین موفق نبوده، چیزی هستش که اکثرا ایرانی ها انجام میدند بدون اینکه دانشی در موردش داشته باشند.

      حذف
    3. شما میتونید هر قضاوتی درباره اینکه من چه میزان دانش دارم و اون بخودتون برمیگرده.
      اگر شما دموکراسی برای ایران میخواهید اساسا چین و هیچ حکومت ایدئولوژیکی از هیچ نظری نمیتونه الگوی خوبی باشه.
      مشخصه که در چین با اون وسعت و اون جمعیت یک حکومت مرکزی نمیتونه کنترل کامل داشته باشه پس نیاز به حکومت های محلی است ولی ایران اینگونه نیست که شما بشینی یک کپی برداری کودکانه ازش بکنی.
      من نمیدونم چه صلح و صفایی بوده که تنها در یک فقرش چند ده هزار تبتی کشته شدن.
      این هم یک پیش بینی شخصی است که مشکل تایوان و تبت حل میشه و تا زمانیکه تحقق نیافته نمیشه ازش سخن گفت.

      حذف
    4. باشه. حرف حرف شماست ظاهرا. خدا حافظ طرفدار مشت اهنین

      حذف
    5. میشه بگید کشور از چه مساحت و چه جمعیتی پایین تر باشه دیگه نیازی به حکومت فدرالی نیست؟ فرمولشو میشه بگید؟

      حذف
    6. سیاست و جغرافیا ریاضی و فیزیک نیست که فرمول توش باشه هم میهن.

      حذف
    7. ولی ظاهرا شما یک سری فرمول دارید.

      حذف
  19. خشایار از تهران۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۸:۴۰

    سلام. مطلبتون رو خوندم. و یک سوال داشتم. ممنون میشم نظرتون رو شفاف اعلام کنید.

    به نظر شما کردها در ایران مردمی زیاده طلب هستند یا نه؟ خواسته هاشون زیادیه یا نه؟

    بازم تاکید میکنم شفاف جواب بدین لطفا.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. درود بر شما

      درباره پرسشتون ای کاش می گفتید که آیا سیاسیون کرده یا مردم کرد زبان که در استان های کردستان و کرمانشاه و ایلام زندگی میکنن.
      اگر منظورتون سیاسیون قوم گرا چه در میان هم میهنان و چه سایر هم میهنان عزیز باشه بله من فکر میکنم این سیاسیون و احزاب و گروه ها انسانهای منفعت طلب و زیاده خواهی اما هم میهنان کرد و اصولا هیچ بخشی از ملت ایران انسانهای زیاده خواهی نیستن و به مانند هر شهروند دیگری در دنیای امروز یک سری حقوق طبیعی و شهروندیشون رو میخوان.
      امیدوارم پاسخ پرسشتون رو داده باشم.

      حذف
    2. نظر شما در مورد دولت مستقل کرد که بر اساس فدرالیسم تشکیل شده چیه؟

      حذف
    3. ظر شما در مورد دولت مستقل کرد در شمال عراق که بر اساس فدرالیسم تشکیل شده چیه؟

      حذف
    4. نظر من اینه که کردستان عراق عملا از عراق جدا شده. دولت کردستان حتی در حد یک دولت ایالتی که در یک نظام فدرال وجود داره با حکومت مرکزی همکاری نمی کنه و پاسخگو نیست و متاسفانه گمان میکنم که این دولت خودمختار به کردستان ایران چشم طمع داره و سیاسیون جدایی طلب کرد رو هم تا حدی تغذیه می کنه همینطور درباره کردهای سوریه و ترکیه (البته تا پیش از اینکه توافقات اقتصادی با دولت اردوغان در ترکیه رو امضا کنن).

      حذف
    5. ولی مردم کرد به این حکومت مستقل که دارند افتخار میکنند. حتی کردهای ایران، سوریه و ترکیه. نظرتون در مورد این علاقه اونها چیه؟

      حذف
    6. ببین هم میهن گرامی موضوع این نیست که اونها افتخار میکنن. موضوع اینه که کردستان عراق عملا بخشی از خاک عراق نیست و متاسفانه با کمک به برخی سیاسیون کرد ایران در آرزوی پیوستن کردستان ایران به اونجا رو دارن.
      موضوع مهم برای من پیش از هرچیز تمامیت ارضی ایرانه.

      حذف
    7. پس نظر و علاقه اونها اصلا برای شما مهم نیست.

      حذف
    8. نه تنها اونها و هم میهنان کرد ما بلکه هر ایرانی دیگری اگر فکر میکنه نمیخواد ایرانی باشه و هر هویت دیگری چه دینی و چه قومی بر هویت ملی ترجیح میده و برای جدا کردن بخشی از خاک ایران تلاش میکنه نظرش مهم نیست.
      اولویت ها برای نیروهای ملی مشخصه. نخست حفظ تمامیت ارضی و دوم دموکراسی مدرن و سکولار در چهارچوب ایران یکپارچه.

      حذف
    9. فکر نکنم شما از کردها ایرانی تر باشید. اولویت هاتون هم به ضرره اینده ایرانه.

      حذف
    10. هیچکس از دیگری ایرانی تر نیست هم میهن گرامی ولی من میتونم بگم که هر شخصی که هویت قومی یا دینی خودشو بر هویت ملی و ایرانی ارجعیت بده اساسا خیلی با من و امثال من همسو نیست.
      اینها اولویت هر انسان ملی است.

      حذف
    11. احمد رضا عابد زاده۷ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۳۹

      دقیقا مثل فارسها که زبان فارسی که مال قوم خودشونو به همه جا با زور تحمیل میکنند.

      حذف
  20. شیما از ونکوور کانادا۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۴۱

    شما در گفتارتون از کلمات زشتی مثل تازیان و مزخرفات استفاده میکنید. این کلمات بر زبان کورش و داریوش بزرگ نمیاد. البته بر زبان خسرو بزرگ ، شاهنشاه فقید ساسانی متاسفانه امد و نتیجه اش رو هم دیدیم که چه شد.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اطلاق واژه تازی و تازیان به اعراب پیش از اسلام و به ویژه پس از اسلام توهین نیست بلکه واقعیت وجودی اونها رو نشون میده. تازیان اعرابی بودن که کارشون تازش به قبایل دیگر و سرزمینهای دیگر بود و اصولا کار و شغل همه اونها این بود.
      کوروش بی گمان یکی از بزرگترین ایرانیان تاریخه ولی اینکه کوروش کاری می کرده یا نمی کرده و از واژه ای استفاده می کرده یا نمی کرده به خودی خود به معنای درستی یا نادرستی اون کار نیست.
      پدر فرهنگ ایران زمین و به گمان من بزرگترین و خدمتگزارترین ایرانی تاریخ فردوسی بزرگه و این ابرمد تاریخ در توصیف تازیان میگه:

      چنین است پرگار چرخ بلند / که آید بدین پادشاهی گزند

      ازین مار خوار اهرمن چهرگان / ز دانایی و شرم بی بهرگان

      ازین زاغ ساران بی اّب و رنگ / نه هوش و نه دانش، نه نام و نه ننگ

      کوروش یورش و توحش تازیان مهاجم رو ندید که بخواد اونها رو توصیف کنه ولی فردوسی دید و توصیف کرد.

      حذف
    2. شیما از ونکوور کانادا۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۵۵

      خوب این کار فردوسی هم اشتباه بوده. قرار نیست ما برگردیم به زمان فردوسی که بخواهیم هر کاری اون زمان شده رو بدون ذره ای اندیشیدن تقلید کنیم. این جمله خودتونه.

      حذف
    3. بله صد در صد قرار نیست ولی موضوع اینه که من با اون توصیف فردوسی بزرگ پیرامون تازیان کاملا موافقم.

      حذف
    4. شیما از ونکوور کانادا۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۴۷

      این که حرف، حرف شماست پس شما یک دیکتاتور هستید. ممنون که اعتراف کردید.

      حذف
    5. ممنون از شما. من تنها اینجا در ایران نشسته بودم که شما از خونه گرمتون تو ونکوور کانادا قضاوتتون رو درباره من بگید.!!!!!!!!!!!!!!

      حذف
    6. شیما از ونکوور کانادا۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۸:۳۴

      من بزودی میام ایران تا در مورد مزایای فدرالیسم صحبت کنم. میتونید در دوره من شرکت کنید.

      حذف
    7. متاسفانه باید بگم که شما و برخی دیگر از هم میهنان که در کشورهایی با نظام فدرال زندگی کردید خیلی کودکانه میخواهید یک تقلید بی ربط بکنید بدون اینکه شرایط سیاسی و جغرافیایی و چگونگی شکل گیری اون کشورها رو بدونید.
      منم به اندازه درباره فاجعه فدرالیسم از سوی برخی از ایرانیانی که در چنین کشورهایی زندگی کردن خوندم و شنیدم و گمان هم نمیکنم شما سخن تازه ای داشته باشید.

      حذف
  21. صلاح صفویان - کردستان بزرگ۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۵۱

    فدرالیسم مسلما زودتر از دمکراسی محقق میشه. دمکراسی خیلی سخت تر اجرا میشه ولی فدرالیسم راحت تره. فدرالیسم پیش شرط دمکراسی هستش.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من درک نمیکنم منظور شما رو متاسفانه. ای کاش بهتر و کامل تر توضیح می دادید. فقط اینو میگم تجربه دنیای مدرن نشون داده که فدرالیسم اون هم به این شکل کمدی که قوم گرایان و متاسفانه تجزیه طلبان ایران دنبالشن به هیچ وجه پیش شرط دموکراسی نیست. در سراسر دنیای مدرن و دموکرات غرب انگشت شمارن کشورهایی که راه فدرالیسم رو رفتن و اونها هم کشورهایی بودن که حکومت های محلی با به هم پیوستنشون اونها رو تشکیل دادن. البته تنها نمونه هند هست که به برکت همین فدرال بازی بخش بزرگی از خاکش رو از دست داد.

      حذف
    2. خیر. در تمام موارد که شما میگید، فدرالیسم اول اجرا شد.

      حذف
    3. فرانسه - ژاپن - هلند - سوئد - دانمارک - نروژ و... کدامیک فدرال هستن. از این سو من نام می برم کشورهای فدرالی رو که دموکرات هم هستن. آمریکا - کانادا - سوئیس - آلمان - هند و چند نمونه دیگه که روی هم شمارشون به اندازه انگشتان دو دست هم نیست. هند تنها نمونه ای است که کشور یکپارچه رو توش حکومت فدرال به وجود آوردن و قیمتش هم جدا شدن بخش بزرگی از خاک هند بود. باقی کشورها از به هم پیوستن حکومت های محلی و تشکیل یک فدراسیون یا حکومت مرکزی به وجود اومدن نه اینکه بردارن کشور یکپارچه رو تکه پاره کنن تا حکومت محلی داشته باشن. فدرالیسم در اون کشورها برای به هم پیوستن و داشتن یک کشور بزرگ بود نه مانند این کپی برداری کودکانه.
      نکته دیگه اولویت هاست. اولویت نخست برای شخص من و اصولا هر ایرانی ملی و ناسیونالیست حفظ تمامیت ارضی ایرانه و دموکراسی رو در چهارچوب تمامیت ارضی ایران میخوام.

      حذف
  22. ایران زمین از زمان هخامنشیان فدرال بود و باید فدرال باقی میموند. چند هزار سال شیوه غلط زندگی توجیه چیزی نیست.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. زمان هخامنشیان روی هم در همه دنیا شمار کشورها به تعداد انگشتان دو دست نمی رسید و وسعت و مساحت کشوری مانند ایران اصلا اجازه نمی داد که سیستم حکومتی از مرکز اداره بشه ولی امروز وسعت سرزمینی مانند ایران بسیار کمتره و همینطور موقعیت جغرافیایی و سیاسی ایران دنیا چنین کاری رو چیزی جز یک حماقت نمیشه گذاشت.
      قرار نیست ما برگردیم به 2500 سال پیش که بخواهیم هر کاری اون زمان شده رو بدون ذره ای اندیشیدن تقلید کنیم.

      حذف
    2. نه شما فقط برگرید به شیوه غلط حکومت داری در طول تاریخ ایران. بالا هم دیدم یکی از هموطنان هم جواب شما رو داد و گفت یکی از دلایل مهمی که فلات ایران روی دمکراسی رو ندید، نوع غلط حکومتهاشون بود که غیر فدرالی شدند. شما از شیوه غلط گذشته که جواب نداده دارید حمایت میکنید. من بعنوان یک ایرانی ساکن ایران نحوه تفکر شما رو برای اینده ایران خطرناک میبینم. شما بد جوری مغلطه میکنید متاسفانه.

      حذف
  23. این اولین وبلاگی هستش که میبینم نظرات طرفداران فدرالیسم چقدر منطقی و شفاف هستش. واقعا خوشحالم اینجا اومدم.

    پاسخحذف
  24. زهرا از سیبری شوروی سابق۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۸:۴۱

    چه نظرات جالبی! واقعا عالی بود.

    پاسخحذف
  25. ناشناس از خراسان رضوی۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۸:۴۳

    صلاح مملکت خویش خسروان دانند !

    پاسخحذف
  26. کاظم جعفری از قم۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۸:۴۹

    هدف من بعنوان یک ایرانی مسلمان شیعه، صدور اسلام ناب محمدی از ایران به تمام کشورهای همسایه است. ما جدایی طلب ها و پان ایرانیست ها را بارها بارها زیر چکمه هایمان له کرده ایم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مراد از میانه۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲:۰۱

      شما ... خوردی دوست عزیز! زنگها برای شما بصدا درامده است!

      حذف
  27. سیروس قایقران۷ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۴۱

    درود بر کردستان بزرگ و جاودان

    پاسخحذف
  28. کاوه جان درود

    می بینم چند روزه کم پیدایی.. پس نگو سرت اینجا با این بابایی که هزارتا کامنت با اسامی مختلف مینویسه گرم بوده :))

    اونقدر هم آی کیوشون پایینه که نمیدونن ادمین از روی آمار وبلاگ میفهمه که از کجاها به وبلاگـش سر زده شده :))

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. درود ترنم

      بذار فکر کنن زرنگن و کسی نمیفهمه و کی به کیه.
      فقط اینو بگم که علاوه بر اون آمار وبلاگ من از سرویس های دیگری هم استفاده میکنم که به سادگی بفهمم کی با دو یا چند نام کامنت گذاشته.

      شاد باشی

      حذف

پیش از کامنت گذاشتن به نکات زیر توجه کنید :

1 - برای خود یک نام برگزینید و به گونه ناشناس کامنت نگذارید.
2 - داوری شما درباره من برای من ارزشی ندارد. پس آن را پیش خود نگه دارید.
3 - دشنام و اتهام بی سند به من و سایر نظر دهندگان ممنوع است.
4 - کامنت زیر هر پست باید در ارتباط با موضوع آن پست باشد.
در صورت رعایت نکردن هر یک از نکات بالا کامنت شما حذف خواهد شد.

پیروز باشید. پاینده ایران