۱۳۹۰ دی ۲۶, دوشنبه

اگر جامعه ای مدرن می خواهیم باید مسئولیت پذیر باشیم


بسیاری از ما ایرانیان ادعا می کنیم که لیاقت داشتن یک جامعه مدرن را داریم ولی متاسفانه بسیاری از نیازهای چنین جامعه ای را در فرهنگ روزمره خود نداریم. یکی از این نیازها مسئولیت پذیری است. یعنی اعضای یک جامعه یاد بگیرند که در برابر هر اتفاق مهمی که در آن جامعه می افتد دارای بیشترین مسئولیت هستند.
این مسئولیت پذیری چیزی نیست که بتوان یک شبه به انسانهای بالغ یاد داد بلکه باید از دوران کودکی و هنگام تربیت کودکان به آنها یاد داده شود. کودکی که در زندگی شخصی و خانوادگی خود مسئولیت پذیری را یاد بگیرد بی گمان در بزرگسالی هم انسان مسئولیت پذیری خواهد بود. اگر به آن کودک یاد داده شود که در برابر عملی که به تنهایی یا به همراه جمعی دیگر انجام داده مسئول است و اگر آن عمل سبب یک خرابی یا زیان به برخی افراد شود باید پاسخگو باشد چنین فردی در بزرگسالی نیز مسئولیت اعمال خود را بر عهده خواهد گرفت بدون آنکه بخواهد تقصیر را گردن این و آن بیندازد.
مردمان موفق در دنیا مردمانی هستند که مسئولیت خوب و بد جامعه خود را بر عهده می گیرند نه اینکه بریزند و برای آخوندی فریاد بزنند و سپس بگویند چون دیکتاتوری بود ما این کار را کردیم یا بگویند انگلیس توطئه کرد و انقلاب ما را دزدید و از این دست جملاتی که تنها در بازار مکاره جامعه ایران یافت می شود.
جامعه ای که مسئولیت پذیر باشد با شهامت و راستگویی می گوید ما ایرانیان کاری کردیم که اشتباه بسیار بزرگی بود و نتیجه اش برای ایران بسیار بد بود.
این مسئولیت پذیری تنها در برابر گذشته نیست بلکه حال و آینده نیز با مسئولیت پذیری ساخته می شود.
ما ایرانیان اگر جامعه ای مدرن می خواهیم مسئولیم که برای چنین جامعه ای تلاش کنیم و همینطور با کاملا آگاهانه گام برداریم تا فردا روزی به مانند نسل پیش از خودمان تقصیر را گردن این و آن نیندازیم.
اگر امروز ما برویم و مجاهد یا ملی مذهبی یا توده ای را به قدرت برسانیم و فردا روزی بگوییم چون خامنه ای بود ما فلانی را به قدرت رساندیم این به همان اندازه سخن انقلابیون 57 احمقانه است.

در سربلندی یا سرشکستگی هر جامعه پیش و بیش از هر چیز و هر کسی خود آن جامعه مسئولیت دارد.

پیروز باشید. پاینده ایران و ایرانی. به امید ایرانی آزاد و آباد و به امید آگاهی ایرانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

پیش از کامنت گذاشتن به نکات زیر توجه کنید :

1 - برای خود یک نام برگزینید و به گونه ناشناس کامنت نگذارید.
2 - داوری شما درباره من برای من ارزشی ندارد. پس آن را پیش خود نگه دارید.
3 - دشنام و اتهام بی سند به من و سایر نظر دهندگان ممنوع است.
4 - کامنت زیر هر پست باید در ارتباط با موضوع آن پست باشد.
در صورت رعایت نکردن هر یک از نکات بالا کامنت شما حذف خواهد شد.

پیروز باشید. پاینده ایران