۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۴, شنبه

25 اردیبهشت - بزرگداشت سپهبد سخن فردوسی بزرگ



25 اردیبهشت روز گرامیداشت بزرگمرد تاریخ ایران فردوسی بزرگ است.
فردوسی بزرگ بی گمان یکی از سه شخصیت برتر تاریخ سرزمین ماست و نقشی که در برهه ای بسیار بسیار حساس در تاریخ ما داشته از او در کنار یک شاعر یک قهرمان ملی ساخته.
او درست در یک بزنگاه تاریخی که ایرانیان با یورش تازیان و شمشیر زور آنها همه هویت خود را از دست داده بودند و قیامهای میهن پرستانی مانند بابک و یعقوب لیث و مازیار هم در برابر تازیان متجاوز سرکوب شده بود شاهنامه را سرود و بی شک اگر او در آن بزنگاه تاریخی همت نمی گمارد و زندگی خود را در این هزینه نمی کرد امروز ما ایرانی نبودیم. امروز به مانند مصریان و سزمین های فتح شده دیگر از سوی تازیان خود را با افتخار عرب می دانستیم ولی این مرد بزرگ نگذاشت که اینگونه شود و با نگارش داستانهایی که سینه به سینه و نسل به نسل در میان ایرانیان گشته بود ایران و ایرانی را دوباره به هویت خود بازگرداند و بزرگترین سند هویت ما یعنی زبان پارسی را نجات داد.
بسیاری به اشتباه گمان می کنند که شاهنامه تاریخ است ولی اینگونه نیست. به جز بخش مربوط به پادشاهان ساسانی سایر بخشهای شاهنامه ترکیبی از واقعیت و افسانه که با هنر فردوسی بزرگ گاه آنچنان در هم تنیده شده اند که امکان جدا سازی آنها وجود ندارد.
باید این نکته را نیز بگویم که ارزش افسانه ها در شکلگیری فرهنگهای کهن مانند ایران زمین اگر بیش از تاریخ نباشد کمتر از آن نیست.

۳ نظر:

  1. کاوه گرامی دوست عزیز
    من هم 25 اردیبهشت را که روز اسناد سخن فردوسی بزرگ هست را به شما تبریک میگویم

    بهداد

    پاسخحذف
  2. واقعا هم همین طور هست اگر فردوسی نبود ما الان هویت خود را از دست داده بودیم فردوسی خدمت بزرگی به ایران و ایرانی کرد باید بیش از این به فردوسی بها داده شود

    پاسخحذف
  3. درود بر فردوسى استاد سخن.
    ما همين اندك باقيمانده از هويت ايرانى خودمان را مديون اين والا مقاميم...

    پاسخحذف

پیش از کامنت گذاشتن به نکات زیر توجه کنید :

1 - برای خود یک نام برگزینید و به گونه ناشناس کامنت نگذارید.
2 - داوری شما درباره من برای من ارزشی ندارد. پس آن را پیش خود نگه دارید.
3 - دشنام و اتهام بی سند به من و سایر نظر دهندگان ممنوع است.
4 - کامنت زیر هر پست باید در ارتباط با موضوع آن پست باشد.
در صورت رعایت نکردن هر یک از نکات بالا کامنت شما حذف خواهد شد.

پیروز باشید. پاینده ایران