۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۷, سه‌شنبه

جوامع شرقی و مدرن نشدن روابط انسانها در آنها


یکی از تفاوتهای عمده جوامع غربی به ویژه در حدود پنج تا شش دهه اخیر با جوامع شرقی این است که روابط انسانها در غرب مدرن شده ولی در دنیای شرق هنوز روابط انسانها بر پایه سنت است.
حال ممکن است گروهی تصور کنند این به دلیل دموکرات بودن دنیای غرب است ولی از دید من این موضوع ارتباطی به دموکرات بودن ندارد و تجربه کشورهایی مانند هندوستان و ترکیه که کاملا دموکراتیک هستند ولی روابط انسانها در این کشورها و فرهنگهای حاکم بر جامعه آنها هنوز بر پایه سنت است این نکته را ثابت می کند.
بگذارید منظورم را از مدرن نشدن روابط انسانها در دنیای شرق با آوردن نمونه هایی بیان کنم.
به عنوان نمونه در فرهنگهای شرقی هنوز پدر و مادرها برای خودشان این حق را قائل هستند که در روابط شخصی فرزندانشان دخالت کنند و به او بگویند با فلان شخص رابطه داشته باش و با فلانی رابطه نداشته باش و حتی در انتخاب همسر از سوی او دخالت کنند و فرزندی هم که نتواند تایید پدر و مادرش را برای زندگی مشترک با کسی که دوست دارد بگیرد حتی اگر از نظر قانونی مشکلی نداشته باشد از سوی جامعه و حتی گاهی همنسلان خود طرد می شود و به نداشتن چیزهای احمقانه ای مانند حجب و حیا و اینگونه چیزها محکوم می شود.
نمونه دیگر مسائل جنسی است. در دنیای غرب به درستی از دوران تحصیل این مسائل به انسانها گفته می شود و خود جامعه هم صحبت کردن از این مسائل را که طبیعی ترین نیازهای انسان هستند بد نمی داند و این باعث می شود افراد از کودکی با این مسائل و ویژگی های بدن خود و بدن جنس مخالفشان آشنا شوند و به هنگام بلوغ جسمی یکباره دچار شک نشوند یا اینکه در کشورهای غربی چه از سوی سیستم آموزشی چه از سوی خانواده ها درباره این مسائل با فرزندان سخن گفته می شود و بر استفاده از وسایل پیشگیری نیز تاکید می شود و این راحت صحبت کردن درباره این مسائل از سوی خانواده باعث می شود تا اگر فرزند دچار مشکلی شد به نخستین کسانی که اعتماد کند و بداند که از او حمایت می کنند خانواده اش باشند و درست صد و هشتاد درجه مقابل این را در شرق می بینیم که اگر فرزند یک خانواده (به ویژه دختر) اینچنین مشکلاتی داشته باشد به آخرین کسانی اعتماد کند خانواده اش زیرا خانواده پیش و بیش از هرکسی او را سرزنش خواهد کرد زیرا بر اساس همان مفاهیم احمقانه ای مانند حجب و حیا دختر یا زنی را که با کسی جز در چهارچوب ازدواج همبستر شده باشد زشت می داند ولی این کار برای یک پسر یا مرد ایرادی ندارد.
نمونه های زیادی می توان از مدرن بودن روابط انسانها در دنیای غرب و مدرن نبودن روابط انسانها در دنیای شرق نام برد.

می توان خلاصه گفت پایه مدرن بودن روابط انسانها در دنیای غرب این است یک انسان بالغ خودش برای خود و زندگی اش تصمیم می گیرد و کسی به خود اجازه دخالت در این تصمیمگیری را نمی دهد و در واقع واژه ای به نام حریم خصوصی معنا دارد و کاملا برعکس در جوامع شرقی همه به خود اجازه دخالت در خصوصی ترین بخشهای زندگی انسان را می دهند.

۳ نظر:

  1. کاوه عزیز

    شما چه زیبا و در قالب چند پاراگراف ریشه بسیاری از مشکلات جوامع سنتی را باز کردید الحق که خیلی ها که ادعای جامعه شناسی ... یا روانشناسی... یا رفتار شناسی دارند به این زیبایی و خلاص گویی نتوانستند آسیب شناسی کنند...

    بخدا افتخار میکنم به دوستی با شما...

    پاسخحذف
  2. بهداد جان انقدر هندونه زیر بغل ما نذار.
    باور کن یواش یواش دیگه خودم واسه خودم اسپند دود میکنما.!!!

    پاسخحذف

پیش از کامنت گذاشتن به نکات زیر توجه کنید :

1 - برای خود یک نام برگزینید و به گونه ناشناس کامنت نگذارید.
2 - داوری شما درباره من برای من ارزشی ندارد. پس آن را پیش خود نگه دارید.
3 - دشنام و اتهام بی سند به من و سایر نظر دهندگان ممنوع است.
4 - کامنت زیر هر پست باید در ارتباط با موضوع آن پست باشد.
در صورت رعایت نکردن هر یک از نکات بالا کامنت شما حذف خواهد شد.

پیروز باشید. پاینده ایران